Tibor FISCHER: Węgierski tygrys. Victor Orbán a zachodnie media Tibor FISCHER: Węgierski tygrys. Victor Orbán a zachodnie media
Tibor FISCHER

Tibor FISCHER

Węgierski tygrys.
Victor Orbán a zachodnie media

Unia Europejska rzeczywiście przyszła po Orbána. A nie jest on znany z tego, że przebacza, czy nadstawia drugi policzek. Nie myślę, żeby doszedł do tej strony w Biblii. Ma teraz kolejne cztery lata na grę i na miejscu unijnego aparatu zacząłbym się martwić.

Charlie BECKETT: Jakościowe dziennikarstwo wciąż jest możliwe Charlie BECKETT: Jakościowe dziennikarstwo wciąż jest możliwe
Prof. Charlie BECKETT

Prof. Charlie BECKETT

Jakościowe dziennikarstwo wciąż jest możliwe

W norweskim newsroomie na jeden dzień zamieniono dziennikarzom dziedziny, którymi się zajmowali. Dziennikarze sportowi zajęli się polityką i tak dalej. W efekcie ruch na stronie internetowej wzrósł. Najsilniejszą bańką informacyjną jest często własny newsroom. Trzeba więc wyjść poza Twitter. I zatrudnić kogoś spoza znanych nam kręgów. Być może nadszedł czas, aby szukać współpracy z twórcami spoza branży dziennikarskiej.

Ks. Prof. Michał DROŻDŹ: Wolność musi uwzględniać odpowiedzialność za słowo, szacunek dla wartości i godności człowieka. Ks. Prof. Michał DROŻDŹ: Wolność musi uwzględniać odpowiedzialność za słowo, szacunek dla wartości i godności człowieka.
Ks. Prof. Michał DROŻDŹ

Ks. Prof. Michał DROŻDŹ

Wolność musi uwzględniać odpowiedzialność za słowo, szacunek dla wartości i godności człowieka.

Kodeks etyki dziennikarskiej nie przystaje do dzisiejszych warunków, zwłaszcza rozwoju technologicznego mediów, nowych wyzwań. Niedawno zostało znowelizowane prawo prasowe, do którego po raz pierwszy dodano przepis noszący znamiona klauzuli sumienia. To znaczy, że dziennikarze mogą odmówić działań sprzecznych z etyką dziennikarską. I my w tym duchu również chcemy przepracować Kodeks etyki dziennikarskiej SDP.

Juliusz BRAUN: Check and balance. Media publiczne w USA Juliusz BRAUN: Check and balance. Media publiczne w USA
Juliusz BRAUN

Juliusz BRAUN

Check and balance.
Media publiczne w USA

Szerokie kręgi zatacza inicjatywa Protect my public media powołana w odpowiedzi na działania administracji Trumpa. Widzowie i słuchacze piszą do swych kongresmenów w obronie PBS i NPR. Kwota niespełna pół miliarda dolarów nie ma większego znaczenia dla budżetu USA, ale wycofanie federalnej dotacji poważnie ograniczy możliwość działania mediów publicznych. Jak widać, nawet w stabilnej demokracji amerykańskiej władza znalazła sposób, by ograniczyć niezależność publicznego nadawcy.

Prof. Jeff JARVIS: Naszym problemem nie są fake newsy. Jest nim brak zaufania i manipulacja Prof. Jeff JARVIS: Naszym problemem nie są fake newsy. Jest nim brak zaufania i manipulacja
Prof. Jeff JARVIS

Prof. Jeff JARVIS

Naszym problemem nie są fake newsy.
Jest nim brak zaufania i manipulacja

Będzie już tylko gorzej. Po pierwsze, następnym celem „łobuzów” będą „filary społeczeństwa” – lekarze, księża, audytorzy, sędziowie. Po drugie, społeczności przeistoczą się w „plemiona wierzeń”, w których każdy, kto nie zgadza się z ortodoksyjną linią, będzie naznaczony jako „podstawiony”. Po trzecie, tzw. rzeczywistość rozszerzona (augmented reality) ułatwi zakłamywanie nie tylko słowa pisanego i fotografii, lecz również zasobów audio i wideo, a więc także tożsamości. I po czwarte – czego bardzo się obawiam – zbliżający się bunt luddystów przeciwko technologii podzieli nas na „plemiona połączone i rozłączone” – pisze prof. Jeff JARVIS

Nicolas BEYTOUT: Tworząc nowe media pamiętajmy, to papier pozostaje instrumentem oddziaływania Nicolas BEYTOUT: Tworząc nowe media pamiętajmy, to papier pozostaje instrumentem oddziaływania
Nicolas BEYTOUT

Nicolas BEYTOUT

Tworząc nowe media pamiętajmy, to papier pozostaje instrumentem oddziaływania

„L’Opinion” wpisał się we francuski pejzaż medialny. Cieszymy się niepodważalną pozycją wśród liderów opinii, 76% z nich zna „L’Opinion”. Ponad jedna trzecia liderów opinii uważa nasz wpływ za znaczący. Nie gonimy za czytelnikami. Chcemy zbudować silną markę i sprzedawać profesjonalne informacje.

Eryk MISTEWICZ: Co straciliśmy w dziennikarstwie? Eryk MISTEWICZ: Co straciliśmy w dziennikarstwie?
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Co straciliśmy w dziennikarstwie?

Ideologia ponad prawdą. Świat służący do inkrustacji opowieści powodującej strach i obawy. Opowieści tym łatwiej uruchamianej, im mniej odbiorcy wiedzą o otaczającym świecie, im gorzej są zorientowani, im mniejsze potrzeby orientacji w świecie mają w sobie, im mniejsze aspiracje.

Eryk MISTEWICZ: Nieodpowiedzialność Gazety Wyborczej Eryk MISTEWICZ: Nieodpowiedzialność Gazety Wyborczej
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Nieodpowiedzialność Gazety Wyborczej

Na stronie „Gazety Wyborczej” przeczytałem: „Polaczki to byli, są i będą złodziejami i krętaczami, z tego słynęli i to im najlepiej wychodziło”. “Gazeta Wyborcza” ponosi pełną odpowiedzialność za te słowa. Słowa haniebne, które nie powinny paść w przestrzeni publicznej.

Jan ŚLIWA: Uśmiech Zofii. To fake or not to fake, czyli skąd się biorą newsy Jan ŚLIWA: Uśmiech Zofii. To fake or not to fake, czyli skąd się biorą newsy
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Uśmiech Zofii. To fake or not to fake, czyli skąd się biorą newsy

Od kiedy człowiek wymienia informacje, celem jest tylko po części podawanie obiektywnych faktów. Uważa się, że Swetoniusz w „Żywotach cezarów” bardziej dbał o barwną treść niż o rzetelność historyczną. Wpływ na to mogła też mieć wysoka śmiertelność niepokornych myślicieli za Nerona, Kaliguli i ich następców.

Krzysztof ZIEMIEC: Fake News Krzysztof ZIEMIEC: Fake News
Krzysztof ZIEMIEC

Krzysztof ZIEMIEC

Fake News

Fake newsy są fabrykowane celowo. Celowo wyprodukowane kłamstwo dociera do konkretnego odbiorcy. A za “produkcję” często odpowiada konkretna “fabryka”, za którą stoją konkretne cele, pieniądze, ludzie i państwa!

Eryk MISTEWICZ: Czas gasnących latarni Eryk MISTEWICZ: Czas gasnących latarni
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Czas gasnących latarni

Każdy dzień przynosi wynaturzone tytuły walczące w konkurencji clickbajtów, każdy dzień przynosi ŚWIADOME kłamstwo wprowadzane do obiegu publicznego, nie mówiąc już o manipulacjach „w dobrej sprawie”; „w walce dobra ze złem”; „na rzecz «dobrej zmiany»”, „przeciw faszyzującej się rzeczywistości”. Trudno mówić już o Autorach, bardziej o media-workerach, pracownikach mediów. Pogasły latarnie.

Paweł SIENNICKI: "O mediach. Nie zginiemy, czyli medialne jujitsu" Paweł SIENNICKI: "O mediach. Nie zginiemy, czyli medialne jujitsu"
Paweł SIENNICKI

Paweł SIENNICKI

"O mediach. Nie zginiemy, czyli medialne jujitsu"

Obrazu zniszczenia dokonał kryzys. Spadająca sprzedaż prasy drukowanej sprawiła, że dziennikarze, a przede wszystkim wydawcy zaczęli szukać choć cieniutkiego podmuchu, który ich popchnie. Celebryci znani z tego, że są znani, zagościli nawet w prestiżowych tytułach. Czyli skończył się prestiż, skończyła się wyjątkowość, jaką oferowały media opiniotwórcze. Spójrzmy chociaż na okładki chcącego uchodzić za branżowy magazynu „Press”. Ciekawa galeria pogodynek, zapowiadaczy poranków, jakichś prezenterów telewizyjnych. I ich wynurzenia w środku. Sorry, takich mamy dziennikarzy, chciałoby się powiedzieć.

Marek MAGIEROWSKI: "Obiektywne dziennikarstwo to mit" Marek MAGIEROWSKI: "Obiektywne dziennikarstwo to mit"
Marek MAGIEROWSKI

Marek MAGIEROWSKI

"Obiektywne dziennikarstwo to mit"

Niegdyś ludzie kupowali gazety po to, aby zyskać wiedzę lub się rozerwać. Dzisiaj chcą przede wszystkim utwierdzić się w swoich przekonaniach. Zwolennikowi PiS przeczytanie komentarza Tomasza Sakiewicza daje ukojenie. W codziennym życiu czytelnik czuje się przecież zaszczuty, nikt go nie rozumie Zwolennik Platformy osiąga podobny stan ducha, zagłębiając się w tekstach Tomasza Lisa.

Jolanta PAWNIK: "Ulice Internetu (3). O materiałach wysokiej jakości w sieci" Jolanta PAWNIK: "Ulice Internetu (3). O materiałach wysokiej jakości w sieci"
Jolanta PAWNIK

Jolanta PAWNIK

"Ulice Internetu (3). O materiałach wysokiej jakości w sieci"

“Bramka z hasłem za 10 zł miesięcznie i 80 zł za cały rok została wprowadzona i natychmiast pojawiły się krytyczne komentarze. Że to skandal, bo Internet jest za darmo, że w sieci znajdzie się wszystko, o czym pisze, że jest kiepskim autorem. Koniec końców w pierwszym tygodniu po 10 zł zapłaciło kilka osób, do końca miesiąca kilka kolejnych. Bramka zniknęła. Ciekawy eksperyment!”

Patrick de SAINT-EXUPÉRY, Laurent BECCARIA: "Manifest XXI" Patrick de SAINT-EXUPÉRY, Laurent BECCARIA: "Manifest XXI"
Laurent BECCARIAPatrick de SAINT-EXUPÉRY

Laurent BECCARIA
Patrick de SAINT-EXUPÉRY

"Manifest XXI"

Najważniejszy dziś, najszerzej dyskutowany w Europie dokument dotyczący przyszłości dziennikarstwa. O błędach popełnianych dziś przez media; o cyfryzacji, która nie jest odpowiedzialna za kryzys mediów, ale która go wyostrzyła, wreszcie o czekającym media przewrocie kopernikańskim – powrocie do źródeł, do rozmowy z czytelnikami, nie reklamodawcami.

Marek KACPRZAK: "Siła narracji. Powrót do ogniska" Marek KACPRZAK: "Siła narracji. Powrót do ogniska"
Marek KACPRZAK

Marek KACPRZAK

"Siła narracji. Powrót do ogniska"

Jeśli tekst pisany przestaje być używany, to oralność zyskuje na znaczeniu. Telewizja w tym wypadku zastępuje opowiadającego przedstawiciela starszyzny ludu, a właściwie jest świetnym nośnikiem treści mówionych. Mimo że potrafimy czytać i pisać, duża część z nas przestaje korzystać z tych umiejętności. Cofa się w swych formach komunikacji tylko do oralności. Przekazów słownych i to tylko do tych, które komunikują jednostronnie. Stajemy się oralnymi odbiorcami.

Eryk MISTEWICZ: Przyszłość mediów. Lojalność. Zaangażowanie. Transformacja Eryk MISTEWICZ: Przyszłość mediów. Lojalność. Zaangażowanie. Transformacja
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Przyszłość mediów.
Lojalność. Zaangażowanie. Transformacja

Zaangażowanie jest kluczem do przekształcenia widzów w abonentów, czytelników w subskrybentów. Nie bez przyczyny zaangażowanie pochodzi od francuskiego „engager”, co oznacza „zastaw siebie”. Chodzi o dużo więcej, o swoiste zobowiązanie, swoisty deal na linii autor — czytelnik, współpracę w tworzeniu i rozpowszechnianiu treści na rzecz lepszego, zmieniającego się świata.

Jolanta PAWNIK: "Dyktatura TL;DR. Dlaczego daliśmy się w to wkręcić?" Jolanta PAWNIK: "Dyktatura TL;DR. Dlaczego daliśmy się w to wkręcić?"
Jolanta PAWNIK

Jolanta PAWNIK

"Dyktatura TL;DR. Dlaczego daliśmy się w to wkręcić?"

„Too long; didn’t read” jest niczym policzek wymierzony autorom, którzy mają do powiedzenia trochę więcej niż dwa zdania. Zwrot „za długie; nie czytałem” nabrał znaczenia symbolu. Symbolu świata streszczeń. Epoki, w której wciąż biegniemy, a świat wokół nas przelatuje jak w kalejdoskopie. Czasów, w których informacji wokół jest bardzo dużo, ale nie sposób już ułożyć je w wiedzę.

Magazyn idei "Wszystko Co Najważniejsze" oczekuje na Państwa w EMPIKach w całym kraju, w Księgarni Polskiej w Paryżu na Saint-Germain, naprawdę dobrych księgarniach w Polsce i ośrodkach polonijnych, a także w miejscach najważniejszych debat, dyskusji, kongresów i miejscach wykuwania idei.

Aktualne oraz wcześniejsze wydania dostępne są także wysyłkowo.

zamawiam