Jan ŚLIWA: Éric Fottorino, czyli renesans papieru
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Éric Fottorino, czyli renesans papieru

Fottorino twierdzi, że prasa pisana przegrała krótki dystans, lecz wygra wyścig w dystansach długich. Pozwala na dłuższe skupienie bez przerywania reklamami. W końcu są ludzie, którzy nie chcą czytać samych sensacyjnych tytułów, do tego często niezgodnych z treścią artykułu. Zalew jednodniowych sensacji przykrył potrzebę przedstawienia długotrwałych trendów i podłoża zjawisk, lecz ciągle ona istnieje. Może dla węższego kręgu, lecz tym silniej.

Jan ŚLIWA: Éric Fottorino ou la renaissance du papier
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Éric Fottorino ou la renaissance du papier

Fottorino soutient que la presse écrite a perdu sur le court terme, mais qu’à la longue elle tirera son épingle du jeu. En effet, elle permet aux lecteurs de garder leur concentration sans les perturber par des pubs incessantes. Il y a enfin des gens qui ne veulent plus lire que des titres chocs, en plus sans lien avec le contenu de l’article. La surenchère de sensations d’un jour a, certes, fait taire le besoin de présenter des tendances de long terme et les dessous des phénomènes qui nous entourent, mais il existe toujours. Sans doute pour un cercle plus restreint, mais d’autant plus fortement.

Wojciech SURMACZ: Czas nowej cenzury
Wojciech SURMACZ

Wojciech SURMACZ

Czas nowej cenzury

AFP zaczęła walczyć z dezinformacją na polskim rynku medialnym. Współpracując z Facebookiem, nie tyle prowadzi realną walkę z globalnym zjawiskiem fake news, ile próbuje narzucać liberalną polityczną poprawność.

Rémi GODEAU: L'Opinion, medium nowego wpływu
Rémi GODEAU

Rémi GODEAU

L'Opinion, medium nowego wpływu

Wpływowy francuski dziennik L’Opinion jest naszym partnerem nad Sekwaną. Polscy czytelnicy otrzymują sporą dawkę tekstów z Francji, z kolei dziennikarze Wszystko Co Najważniejsze przygotowują co kilka miesięcy dodatki prezentujące we Francji, oczywiście w języku francuskim, teksty polskich intelektualistów i liderów opinii, przybliżają Polskę. O dzienniku L’Opinion pisze jego redaktor naczelny.

Eryk MISTEWICZ: Co straciliśmy w dziennikarstwie?
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Co straciliśmy w dziennikarstwie?

Ideologia ponad prawdą. Świat służący do inkrustacji opowieści powodującej strach i obawy. Opowieści tym łatwiej uruchamianej, im mniej odbiorcy wiedzą o otaczającym świecie, im gorzej są zorientowani, im mniejsze potrzeby orientacji w świecie mają w sobie, im mniejsze aspiracje.

Eryk MISTEWICZ: Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Jak publicyści zniszczyli debatę publiczną

Ze zwaśnienia żyje, on się zwaśnieniem żywi. On to zwaśnienie, ten niepokój, to wzajemne wkurzanie się jednych na drugich podtrzymuje. Dzięki zwaśnieniu publicysta może być na fali. Im zwaśnienie większe, tym jego fala wyższa.

Dariusz CHEŁSTOWSKI: Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów?
Dariusz CHEŁSTOWSKI

Dariusz CHEŁSTOWSKI

Audytor jakości dziennikarstwa - antidotum na bylejakość mediów?

Audytor byłby kimś, kto bierze udział w pracach zarządu, ale nie decyduje bezpośrednio, jest jego niezależnym składnikiem, nie członkiem. Bezcennym ekspertem, korzystającym z nadzwyczajnych uprawnień, jakie daje mu właściciel i rada nadzorcza. On nie przeszkadza, lecz wyłącznie pomaga. A jego zatrudnienie nie kosztuje więcej niż w przypadku członka rady nadzorczej lub zarządu, jest wyjątkowe i tylko jedno. Wtedy jest szansa, że jakość bez cenzury, na którą w mediach prawie wszyscy narzekamy, przestanie spadać, a zyski zaczną rosnąć.

Eryk MISTEWICZ: W papierze
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

W papierze

Mądra synergia opiniotwórczych – coraz bardziej elitarnych – mediów papierowych i masowego on-line jest przyszłością wpływu, kreowania postaw, budowania opinii publicznej.

Charlie BECKETT: Jakościowe dziennikarstwo wciąż jest możliwe
Prof. Charlie BECKETT

Prof. Charlie BECKETT

Jakościowe dziennikarstwo wciąż jest możliwe

W norweskim newsroomie na jeden dzień zamieniono dziennikarzom dziedziny, którymi się zajmowali. Dziennikarze sportowi zajęli się polityką i tak dalej. W efekcie ruch na stronie internetowej wzrósł. Najsilniejszą bańką informacyjną jest często własny newsroom. Trzeba więc wyjść poza Twitter. I zatrudnić kogoś spoza znanych nam kręgów. Być może nadszedł czas, aby szukać współpracy z twórcami spoza branży dziennikarskiej.

Stanisław M. STANUCH: Fakt uderzył w dziennikarzy, uderzył w szacunek do mediów
Stanisław M. STANUCH

Stanisław M. STANUCH

Fakt uderzył w dziennikarzy, uderzył w szacunek do mediów

Sprawa tytułu „Ojciec wybrał politykę, a syn sznur”, który ukazał się na czołówce „Faktu” 1 września 2018 r., dokładnie w dzień pogrzebu tragicznie zmarłego, jedynego syna Leszka Millera, ma dwa wymiary: etyczny i dziennikarski.

Juliusz BRAUN: Check and balance. Media publiczne w USA
Juliusz BRAUN

Juliusz BRAUN

Check and balance.
Media publiczne w USA

Szerokie kręgi zatacza inicjatywa Protect my public media powołana w odpowiedzi na działania administracji Trumpa. Widzowie i słuchacze piszą do swych kongresmenów w obronie PBS i NPR. Kwota niespełna pół miliarda dolarów nie ma większego znaczenia dla budżetu USA, ale wycofanie federalnej dotacji poważnie ograniczy możliwość działania mediów publicznych. Jak widać, nawet w stabilnej demokracji amerykańskiej władza znalazła sposób, by ograniczyć niezależność publicznego nadawcy.

Ks. Prof. Michał DROŻDŹ: Wolność musi uwzględniać odpowiedzialność za słowo, szacunek dla wartości i godności człowieka.
Ks. Prof. Michał DROŻDŹ

Ks. Prof. Michał DROŻDŹ

Wolność musi uwzględniać odpowiedzialność za słowo, szacunek dla wartości i godności człowieka.

Kodeks etyki dziennikarskiej nie przystaje do dzisiejszych warunków, zwłaszcza rozwoju technologicznego mediów, nowych wyzwań. Niedawno zostało znowelizowane prawo prasowe, do którego po raz pierwszy dodano przepis noszący znamiona klauzuli sumienia. To znaczy, że dziennikarze mogą odmówić działań sprzecznych z etyką dziennikarską. I my w tym duchu również chcemy przepracować Kodeks etyki dziennikarskiej SDP.

Eryk MISTEWICZ: Czas gasnących latarni
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Czas gasnących latarni

Każdy dzień przynosi wynaturzone tytuły walczące w konkurencji clickbajtów, każdy dzień przynosi ŚWIADOME kłamstwo wprowadzane do obiegu publicznego, nie mówiąc już o manipulacjach „w dobrej sprawie”; „w walce dobra ze złem”; „na rzecz «dobrej zmiany»”, „przeciw faszyzującej się rzeczywistości”. Trudno mówić już o Autorach, bardziej o media-workerach, pracownikach mediów. Pogasły latarnie.

Prof. Jeff JARVIS: Naszym problemem nie są fake newsy. Jest nim brak zaufania i manipulacja
Prof. Jeff JARVIS

Prof. Jeff JARVIS

Naszym problemem nie są fake newsy.
Jest nim brak zaufania i manipulacja

Będzie już tylko gorzej. Po pierwsze, następnym celem „łobuzów” będą „filary społeczeństwa” – lekarze, księża, audytorzy, sędziowie. Po drugie, społeczności przeistoczą się w „plemiona wierzeń”, w których każdy, kto nie zgadza się z ortodoksyjną linią, będzie naznaczony jako „podstawiony”. Po trzecie, tzw. rzeczywistość rozszerzona (augmented reality) ułatwi zakłamywanie nie tylko słowa pisanego i fotografii, lecz również zasobów audio i wideo, a więc także tożsamości. I po czwarte – czego bardzo się obawiam – zbliżający się bunt luddystów przeciwko technologii podzieli nas na „plemiona połączone i rozłączone” – pisze prof. Jeff JARVIS

Jan ŚLIWA: Uśmiech Zofii. To fake or not to fake, czyli skąd się biorą newsy
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Uśmiech Zofii. To fake or not to fake, czyli skąd się biorą newsy

Od kiedy człowiek wymienia informacje, celem jest tylko po części podawanie obiektywnych faktów. Uważa się, że Swetoniusz w „Żywotach cezarów” bardziej dbał o barwną treść niż o rzetelność historyczną. Wpływ na to mogła też mieć wysoka śmiertelność niepokornych myślicieli za Nerona, Kaliguli i ich następców.

Krzysztof ZIEMIEC: Fake News
Krzysztof ZIEMIEC

Krzysztof ZIEMIEC

Fake News

Fake newsy są fabrykowane celowo. Celowo wyprodukowane kłamstwo dociera do konkretnego odbiorcy. A za „produkcję” często odpowiada konkretna „fabryka”, za którą stoją konkretne cele, pieniądze, ludzie i państwa!

Tibor FISCHER: Węgierski tygrys. Victor Orbán a zachodnie media
Tibor FISCHER

Tibor FISCHER

Węgierski tygrys.
Victor Orbán a zachodnie media

Unia Europejska rzeczywiście przyszła po Orbána. A nie jest on znany z tego, że przebacza, czy nadstawia drugi policzek. Nie myślę, żeby doszedł do tej strony w Biblii. Ma teraz kolejne cztery lata na grę i na miejscu unijnego aparatu zacząłbym się martwić.

Eryk MISTEWICZ: Nieodpowiedzialność Gazety Wyborczej
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Nieodpowiedzialność Gazety Wyborczej

Na stronie „Gazety Wyborczej” przeczytałem: „Polaczki to byli, są i będą złodziejami i krętaczami, z tego słynęli i to im najlepiej wychodziło”. „Gazeta Wyborcza” ponosi pełną odpowiedzialność za te słowa. Słowa haniebne, które nie powinny paść w przestrzeni publicznej.

Eryk MISTEWICZ: Przyszłość mediów. Lojalność. Zaangażowanie. Transformacja
Eryk MISTEWICZ

Eryk MISTEWICZ

Przyszłość mediów.
Lojalność. Zaangażowanie. Transformacja

Zaangażowanie jest kluczem do przekształcenia widzów w abonentów, czytelników w subskrybentów. Nie bez przyczyny zaangażowanie pochodzi od francuskiego „engager”, co oznacza „zastaw siebie”. Chodzi o dużo więcej, o swoiste zobowiązanie, swoisty deal na linii autor — czytelnik, współpracę w tworzeniu i rozpowszechnianiu treści na rzecz lepszego, zmieniającego się świata.