Constantine P. CARAMBELAS-SGOURDAS: Chopin i Grecja
Constantine P. CARAMBELAS-SGOURDAS

Constantine P. CARAMBELAS-SGOURDAS

Chopin i Grecja

Wśród greckich pianistów cieszących się pewną renomą trudno jest znaleźć takich, którzy nie uhonorowali Chopina wykonaniami jego utworów.

Junichi TADA: Odkrywanie Chopina jest nieustającą podróżą
Junichi TADA

Junichi TADA

Odkrywanie Chopina jest nieustającą podróżą

Od czasu XVI Konkursu Chopinowskiego, który w 2010 r. odbył się w 200. rocznicę urodzin Chopina, coraz częściej można usłyszeć indywidualne wykonania dzieł kompozytora, których styl stopniowo się zmienia.

Prof. Dana GOOLEY: Wielki improwizator
Prof. Dana GOOLEY

Prof. Dana GOOLEY

Wielki improwizator

Prawdziwą ojczyzną Fryderyka Chopina jest zaczarowane królestwo poezji.

Aleksander LASKOWSKI: Krzysztof Penderecki. Sacrum i awangarda
Aleksander LASKOWSKI

Aleksander LASKOWSKI

Krzysztof Penderecki.
Sacrum i awangarda

Tworząc dzieła sakralne i prezentując je w komunistycznej Polsce, Krzysztof Penderecki włączał się czynnie w działalność społeczną i polityczną, która doprowadziła do obalenia komunizmu.

Yves HENRY: Chopin w Nohant. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Yves HENRY

Yves HENRY

Chopin w Nohant. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość

24 czerwca 2023 roku Marie Lavandier, prezes Centre des monuments nationaux, oraz Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, podpisali umowę o współpracy między posiadłością George Sand a domem rodzinnym Chopina w Żelazowej Woli.

Artur SZKLENER: Chopin wraca do Nohant
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Chopin wraca do Nohant

24 czerwca 2023 r. sygnowano porozumienie o współpracy pomiędzy domem urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli a domem George Sand w Nohant. Po 177 latach Chopin w sposób symboliczny wraca do miejsca, w którym skomponował większość swoich arcydzieł.

Wydanie 489 Wszystko co Najważniejsze
Tygodnik

Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"

Wydanie 489 Wszystko co Najważniejsze

Warto wejść w świat Fryderyka Chopina, zobaczyć Polskę przez pryzmat polskiej najważniejszej marki – szczególnie wobec zbliżającej się rocznicy Konkursu Chopinowskiego.

Koji SHIMODA: Japońska miłość do Chopina
Koji SHIMODA

Koji SHIMODA

Japońska miłość do Chopina

My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak falowanie czasu.

Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI: Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki
Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI

Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI

Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki

Do właściwości, które w „syndromie Chopina” zdają się dominować, zaznaczając swą obecność nader wyraziście, zaliczyć by można: instrumentalność, muzyczność, liryczność, poetyckość, ludowość i narodowość.

Prof. Piotr TRYJANOWSKI: Złap oddech na pastwisku. Terapeutyczne beczenie owiec
Prof. Piotr TRYJANOWSKI

Prof. Piotr TRYJANOWSKI

Złap oddech na pastwisku. Terapeutyczne beczenie owiec

Ciszę należy rozumieć nie jako zupełny brak dźwięków, ale ich delikatność. Szum wiatru, spadające krople deszczu, kumkanie żab, beczenie owiec, no i ptasie kwilenie. To właśnie w ciszy podejmuje się najważniejsze życiowe decyzje.

Prof. Zbigniew SKOWRON: Fryderyk Chopin jako pedagog
Prof. Zbigniew SKOWRON

Prof. Zbigniew SKOWRON

Fryderyk Chopin jako pedagog

Perspektywa wielości odczytań i otwartości wykonań dzieł Chopina leży do dziś u podstaw międzynarodowego konkursu jego imienia – pisze Prof. Zbigniew SKOWRON

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA: Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku
Prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku

Wykorzystanie faksymile autografu muzycznego obok wydania źródłowego pozwala pianiście na maksymalne zbliżenie się do koncepcji i intencji brzmieniowej kompozytora – pisze prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Instytut Nowych Mediów: Nowy newsletter kulturalny – w każdy czwartek #KulturaNajważniejsza
Instytut Nowych Mediów

Instytut Nowych Mediów

Nowy newsletter kulturalny – w każdy czwartek #KulturaNajważniejsza

Zastanawiają się Państwo, co warto obejrzeć, usłyszeć i zobaczyć? #KulturaNajważniejsza najciekawsze spektakle, najgłośniejsze premiery, najlepsze filmy i porywająca muzyka – to wszystko w każdy czwartek może znaleźć się u Państwa, wystarczy się zapisać.

Prof. Benjamin VOGEL: Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?
Prof. Benjamin VOGEL

Prof. Benjamin VOGEL

Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?

Na to pytanie niezwykle trudno odpowiedzieć w kilku zdaniach. Fortepian powstał bardzo niedawno, około 320 lat temu. Przez kilka minionych wieków ewoluował konstrukcyjnie i brzmieniowo w dość szybkim tempie, przy wykorzystaniu zdobyczy techniki i technologii poszczególnych epok, aż w drugiej połowie XIX w. uzyskał znaną dzisiaj formę, budowę i brzmienie.

Artur SZKLENER: Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności

Ponad 160 lat temu, we wrześniu 1863 roku, w czasie powstania styczniowego Rosjanie zdemolowali pałac Zamoyskich w Warszawie, wyrzucając przez okno budynku znajdujący się wewnątrz fortepian, na którym grał niegdyś Fryderyk Chopin. Moment ten przeszedł do historii.

Dominik DUBIEL SJ: Teologia muzyki popularnej – rekonesans
Dominik DUBIEL SJ

Dominik DUBIEL SJ

Teologia muzyki popularnej – rekonesans

Czy muzyka popularna może poprowadzić nas w głąb siebie? Czy można dzięki niej spotkać Boga? Czy popowe piosenki mogą być źródłami teologicznymi? – pyta Dominik DUBIEL SJ

Maria MUSTI: Chopin kompozytorem belcanto?
Maria MUSTI

Maria MUSTI

Chopin kompozytorem belcanto?

Włoska prasa śledziła sukcesy Chopina i zaliczała go do grona najwybitniejszych pianistów tamtych czasów, powołując się na recenzje, które pojawiały się w najważniejszych międzynarodowych czasopismach muzycznych.

Karol SAMSEL: Sanah piosenkarka i romantyczna praca złudzenia
Karol SAMSEL

Karol SAMSEL

Sanah piosenkarka i romantyczna praca złudzenia

W moim przekonaniu to nigdy niezawodząca siła mechanizmu gry językowej, którą pojmowałbym tu bardzo szeroko – jako mentalną operację odtworzeń. Sanah odtwarza więc – jej odtworzenie jest jednakże zarówno zmysłowe, jak i precedentalne.

Viola D’AMBROSIO: Fryderyk Chopin i Rzym
Viola D’AMBROSIO

Viola D’AMBROSIO

Fryderyk Chopin i Rzym

Muzyka Chopina, przesiąknięta poetycką inspiracją, była obecna w rzymskim fermencie kulturowym i doceniana także po śmierci artysty.

Dominik DUBIEL SJ: Długa droga w głąb. Nowa płyta Sanah
Dominik DUBIEL SJ

Dominik DUBIEL SJ

Długa droga w głąb.
Nowa płyta Sanah

Zuzanna Irena Jurczak, znana jako Sanah, jest bez wątpienia jedną z najciekawszych postaci polskiego popu ostatnich lat, wokalistką z charakterystyczną manierą i barwą głosu, która jednych zachwyca, a innych doprowadza do szału.

Rachel Naomi KUDO: Fryderyk Chopin – poeta nieśmiertelny
Rachel Naomi KUDO

Rachel Naomi KUDO

Fryderyk Chopin – poeta nieśmiertelny

Żaden inny kompozytor nie wyraża wewnętrznej kruchości, wrażliwości i otwartości w sposób, w jaki robi to Chopin. Dla mnie jest to chyba jego najbardziej uderzająca cecha. Nikt inny nie potrafi prowadzić narracji tak subtelnie i dyskretnie, jak robi to Chopin w początkowych taktach Ballady f-moll op. 52, w której oktawy przypominające dzwony wzywają wyobraźnię słuchaczy w księżycowej mgle.

Dominik DUBIEL SJ: Po co Kościołowi piękno?Refleksje po festiwalu Musica Divina
Dominik DUBIEL SJ

Dominik DUBIEL SJ

Po co Kościołowi piękno?
Refleksje po festiwalu Musica Divina

Zdobywające popularność festiwale, wydawnictwa i kanały w internecie poświęcone muzyce dawnej wydają się wskazywać, że ludzie są dziś stęsknieni raczej przypominania, że niebo nad ich głowami to również harfy anielskie – pisze Dominik DUBIEL SJ

Akemi ALINK: Chopin w Japonii
Akemi ALINK

Akemi ALINK

Chopin w Japonii

Pandemia COVID-19 sprawiła, że Japonia wprowadziła bardzo surowe regulacje dotyczące wjazdu, stając się niemal „Sakoku” (krajem zamkniętym). Pierwszym kierunkiem dla wielu z nas jest oczywiście Polska, kraj Fryderyka Chopina.

Dita HRADECKÁ: Chopin w Czechach. Jest tak trochę również nasz
Dita HRADECKÁ

Dita HRADECKÁ

Chopin w Czechach.
Jest tak trochę również nasz

Można przypuszczać, że to wyjątkowy sposób stylizacji polskiej muzyki ludowej i salonowej muzyki tanecznej przez Chopina zyskał szczególne uznanie i zainspirował podobne podejście do czeskiej spuścizny ludowej.

Roberto PROSSEDA: Włoskie „przywłaszczania” Chopina
Roberto PROSSEDA

Roberto PROSSEDA

Włoskie „przywłaszczania” Chopina

W 2000 r. miałem zaszczyt znaleźć się wśród pięciu Włochów dopuszczonych do udziału w Konkursie Chopinowskim. Sam fakt, że mogłem wziąć udział w Konkursie Chopinowskim, był fundamentalny w mojej pianistycznej drodze.

Aleksander LASKOWSKI: Tożsamość w procesie przekładu
Aleksander LASKOWSKI

Aleksander LASKOWSKI

Tożsamość w procesie przekładu

„Przyznaję, że jestem winny tego, iż nie kryłem się w swym otoczeniu z myślą, że muzyka hymnu proletariackiego Międzynarodówka nie podoba mi się. Teraz rozumiem, że moje wypowiedzi miały charakter działalności antyradzieckiej”.

Bernard PIVOT: Fryderyk Chopin i literatura
Bernard PIVOT

Bernard PIVOT

Fryderyk Chopin i literatura

Chopin jest kompozytorem bardzo literackim. Poza George Sand fascynował wielu pisarzy, począwszy od Balzaka.

Jan ROKITA: My – muzyczni melancholicy
Jan ROKITA

Jan ROKITA

My – muzyczni melancholicy

Nowa polska forma, w kształcie, w którym przetrwała do dziś dnia, zbudowała się na romantycznej melancholii, egzaltacji, marzeniu… Innej polskości w muzyce po prostu już nie znamy.