Prof. Piotr DAHLIG
Oskar Kolberg (1814–1890), twórca etnografii polskiej
Dziesięć lat temu Sejm RP ogłosił Rok Oskara Kolberga; dziś, w 210. rocznicę urodzin Autora „Ludu…”, warto przypomnieć największego polskiego i najbardziej pracowitego w Europie etnografa
Prof. Dana GOOLEY
Wielki improwizator
Prawdziwą ojczyzną Fryderyka Chopina jest zaczarowane królestwo poezji.
Aleksander LASKOWSKI
Krzysztof Penderecki. Sacrum i awangarda
Tworząc dzieła sakralne i prezentując je w komunistycznej Polsce, Krzysztof Penderecki włączał się czynnie w działalność społeczną i polityczną, która doprowadziła do obalenia komunizmu.
Yves HENRY
Chopin w Nohant. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
24 czerwca 2023 roku Marie Lavandier, prezes Centre des monuments nationaux, oraz Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, podpisali umowę o współpracy między posiadłością George Sand a domem rodzinnym Chopina w Żelazowej Woli.
Artur SZKLENER
Chopin wraca do Nohant
24 czerwca 2023 r. sygnowano porozumienie o współpracy pomiędzy domem urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli a domem George Sand w Nohant. Po 177 latach Chopin w sposób symboliczny wraca do miejsca, w którym skomponował większość swoich arcydzieł.
Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"
Wydanie 489 Wszystko co Najważniejsze
Warto wejść w świat Fryderyka Chopina, zobaczyć Polskę przez pryzmat polskiej najważniejszej marki – szczególnie wobec zbliżającej się rocznicy Konkursu Chopinowskiego.
Koji SHIMODA
Japońska miłość do Chopina
My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak falowanie czasu.
Prof. Tomasz GĄSOWSKI
Ignacy Jan Paderewski - korespondencja młodości mistrza
Lektura korespondencji Ignacego Jana Paderewskiego z ojcem i Heleną Górską pozwala nam wejść w klimat i koloryt epoki kształtującego muzyka i przyszłego prezydenta RP.
Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI
Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki
Do właściwości, które w „syndromie Chopina” zdają się dominować, zaznaczając swą obecność nader wyraziście, zaliczyć by można: instrumentalność, muzyczność, liryczność, poetyckość, ludowość i narodowość.
Prof. Piotr TRYJANOWSKI
Złap oddech na pastwisku. Terapeutyczne beczenie owiec
Ciszę należy rozumieć nie jako zupełny brak dźwięków, ale ich delikatność. Szum wiatru, spadające krople deszczu, kumkanie żab, beczenie owiec, no i ptasie kwilenie. To właśnie w ciszy podejmuje się najważniejsze życiowe decyzje.
Prof. Zbigniew SKOWRON
Fryderyk Chopin jako pedagog
Perspektywa wielości odczytań i otwartości wykonań dzieł Chopina leży do dziś u podstaw międzynarodowego konkursu jego imienia – pisze Prof. Zbigniew SKOWRON
Prof. Zofia CHECHLIŃSKA
Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku
Wykorzystanie faksymile autografu muzycznego obok wydania źródłowego pozwala pianiście na maksymalne zbliżenie się do koncepcji i intencji brzmieniowej kompozytora – pisze prof. Zofia CHECHLIŃSKA
Aleksander LASKOWSKI
Muzyka jako pomnik dla zamordowanego narodu
Mieczysław Wajnberg opuszczał Warszawę jako młody, obiecujący pianista z zacięciem kompozytorskim. Kompozytorem stał się w ZSRR.
Instytut Nowych Mediów
Nowy newsletter kulturalny – w każdy czwartek #KulturaNajważniejsza
Zastanawiają się Państwo, co warto obejrzeć, usłyszeć i zobaczyć? #KulturaNajważniejsza najciekawsze spektakle, najgłośniejsze premiery, najlepsze filmy i porywająca muzyka – to wszystko w każdy czwartek może znaleźć się u Państwa, wystarczy się zapisać.
Prof. Benjamin VOGEL
Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?
Na to pytanie niezwykle trudno odpowiedzieć w kilku zdaniach. Fortepian powstał bardzo niedawno, około 320 lat temu. Przez kilka minionych wieków ewoluował konstrukcyjnie i brzmieniowo w dość szybkim tempie, przy wykorzystaniu zdobyczy techniki i technologii poszczególnych epok, aż w drugiej połowie XIX w. uzyskał znaną dzisiaj formę, budowę i brzmienie.
Artur SZKLENER
Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności
Ponad 160 lat temu, we wrześniu 1863 roku, w czasie powstania styczniowego Rosjanie zdemolowali pałac Zamoyskich w Warszawie, wyrzucając przez okno budynku znajdujący się wewnątrz fortepian, na którym grał niegdyś Fryderyk Chopin. Moment ten przeszedł do historii.
Dominik DUBIEL SJ
Teologia muzyki popularnej – rekonesans
Czy muzyka popularna może poprowadzić nas w głąb siebie? Czy można dzięki niej spotkać Boga? Czy popowe piosenki mogą być źródłami teologicznymi? – pyta Dominik DUBIEL SJ
Maria MUSTI
Chopin kompozytorem belcanto?
Włoska prasa śledziła sukcesy Chopina i zaliczała go do grona najwybitniejszych pianistów tamtych czasów, powołując się na recenzje, które pojawiały się w najważniejszych międzynarodowych czasopismach muzycznych.
Prof. Marta RAKOCZY
Sanah. Romantyczny performance burzący stereotyp młodzieży
Nie dziwmy się, że radość obcowania z literaturą, także poezją jako czymś więcej niż zestawem odtwarzanych informacji, opuściła polską szkołę. Nie bądźmy też zaskoczeni, że znalazła sobie inne narzędzia wyrazu.
Karol SAMSEL
Sanah piosenkarka i romantyczna praca złudzenia
W moim przekonaniu to nigdy niezawodząca siła mechanizmu gry językowej, którą pojmowałbym tu bardzo szeroko – jako mentalną operację odtworzeń. Sanah odtwarza więc – jej odtworzenie jest jednakże zarówno zmysłowe, jak i precedentalne.