Prof. Dana GOOLEY: Wielki improwizator
Prof. Dana GOOLEY

Prof. Dana GOOLEY

Wielki improwizator

Prawdziwą ojczyzną Fryderyka Chopina jest zaczarowane królestwo poezji.

Aleksander LASKOWSKI: Krzysztof Penderecki. Sacrum i awangarda
Aleksander LASKOWSKI

Aleksander LASKOWSKI

Krzysztof Penderecki.
Sacrum i awangarda

Tworząc dzieła sakralne i prezentując je w komunistycznej Polsce, Krzysztof Penderecki włączał się czynnie w działalność społeczną i polityczną, która doprowadziła do obalenia komunizmu.

Yves HENRY: Chopin w Nohant. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość
Yves HENRY

Yves HENRY

Chopin w Nohant. Przeszłość, teraźniejszość i przyszłość

24 czerwca 2023 roku Marie Lavandier, prezes Centre des monuments nationaux, oraz Artur Szklener, dyrektor Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina, podpisali umowę o współpracy między posiadłością George Sand a domem rodzinnym Chopina w Żelazowej Woli.

Artur SZKLENER: Chopin wraca do Nohant
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Chopin wraca do Nohant

24 czerwca 2023 r. sygnowano porozumienie o współpracy pomiędzy domem urodzenia Fryderyka Chopina w Żelazowej Woli a domem George Sand w Nohant. Po 177 latach Chopin w sposób symboliczny wraca do miejsca, w którym skomponował większość swoich arcydzieł.

Wydanie 489 Wszystko co Najważniejsze
Tygodnik

Tygodnik "Wszystko co Najważniejsze"

Wydanie 489 Wszystko co Najważniejsze

Warto wejść w świat Fryderyka Chopina, zobaczyć Polskę przez pryzmat polskiej najważniejszej marki – szczególnie wobec zbliżającej się rocznicy Konkursu Chopinowskiego.

Koji SHIMODA: Japońska miłość do Chopina
Koji SHIMODA

Koji SHIMODA

Japońska miłość do Chopina

My, Japończycy, kochamy Chopina może przede wszystkim dlatego, że jego muzyka zawiera w sobie delikatne piękno, skromność i szlachetność, jest jak falowanie czasu.

Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI: Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki
Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI

Prof. Mieczysław TOMASZEWSKI

Fryderyk Chopin. Próba zdekodowania jego muzyki

Do właściwości, które w „syndromie Chopina” zdają się dominować, zaznaczając swą obecność nader wyraziście, zaliczyć by można: instrumentalność, muzyczność, liryczność, poetyckość, ludowość i narodowość.

Prof. Piotr TRYJANOWSKI: Złap oddech na pastwisku. Terapeutyczne beczenie owiec
Prof. Piotr TRYJANOWSKI

Prof. Piotr TRYJANOWSKI

Złap oddech na pastwisku. Terapeutyczne beczenie owiec

Ciszę należy rozumieć nie jako zupełny brak dźwięków, ale ich delikatność. Szum wiatru, spadające krople deszczu, kumkanie żab, beczenie owiec, no i ptasie kwilenie. To właśnie w ciszy podejmuje się najważniejsze życiowe decyzje.

Prof. Zbigniew SKOWRON: Fryderyk Chopin jako pedagog
Prof. Zbigniew SKOWRON

Prof. Zbigniew SKOWRON

Fryderyk Chopin jako pedagog

Perspektywa wielości odczytań i otwartości wykonań dzieł Chopina leży do dziś u podstaw międzynarodowego konkursu jego imienia – pisze Prof. Zbigniew SKOWRON

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA: Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku
Prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku

Wykorzystanie faksymile autografu muzycznego obok wydania źródłowego pozwala pianiście na maksymalne zbliżenie się do koncepcji i intencji brzmieniowej kompozytora – pisze prof. Zofia CHECHLIŃSKA

Instytut Nowych Mediów: Nowy newsletter kulturalny – w każdy czwartek #KulturaNajważniejsza
Instytut Nowych Mediów

Instytut Nowych Mediów

Nowy newsletter kulturalny – w każdy czwartek #KulturaNajważniejsza

Zastanawiają się Państwo, co warto obejrzeć, usłyszeć i zobaczyć? #KulturaNajważniejsza najciekawsze spektakle, najgłośniejsze premiery, najlepsze filmy i porywająca muzyka – to wszystko w każdy czwartek może znaleźć się u Państwa, wystarczy się zapisać.

Prof. Benjamin VOGEL: Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?
Prof. Benjamin VOGEL

Prof. Benjamin VOGEL

Na jakich fortepianach grał Fryderyk Chopin?

Na to pytanie niezwykle trudno odpowiedzieć w kilku zdaniach. Fortepian powstał bardzo niedawno, około 320 lat temu. Przez kilka minionych wieków ewoluował konstrukcyjnie i brzmieniowo w dość szybkim tempie, przy wykorzystaniu zdobyczy techniki i technologii poszczególnych epok, aż w drugiej połowie XIX w. uzyskał znaną dzisiaj formę, budowę i brzmienie.

Artur SZKLENER: Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Fryderyk Chopin - poeta polskiej wolności

Ponad 160 lat temu, we wrześniu 1863 roku, w czasie powstania styczniowego Rosjanie zdemolowali pałac Zamoyskich w Warszawie, wyrzucając przez okno budynku znajdujący się wewnątrz fortepian, na którym grał niegdyś Fryderyk Chopin. Moment ten przeszedł do historii.

Dominik DUBIEL SJ: Teologia muzyki popularnej – rekonesans
Dominik DUBIEL SJ

Dominik DUBIEL SJ

Teologia muzyki popularnej – rekonesans

Czy muzyka popularna może poprowadzić nas w głąb siebie? Czy można dzięki niej spotkać Boga? Czy popowe piosenki mogą być źródłami teologicznymi? – pyta Dominik DUBIEL SJ

Maria MUSTI: Chopin kompozytorem belcanto?
Maria MUSTI

Maria MUSTI

Chopin kompozytorem belcanto?

Włoska prasa śledziła sukcesy Chopina i zaliczała go do grona najwybitniejszych pianistów tamtych czasów, powołując się na recenzje, które pojawiały się w najważniejszych międzynarodowych czasopismach muzycznych.

Karol SAMSEL: Sanah piosenkarka i romantyczna praca złudzenia
Karol SAMSEL

Karol SAMSEL

Sanah piosenkarka i romantyczna praca złudzenia

W moim przekonaniu to nigdy niezawodząca siła mechanizmu gry językowej, którą pojmowałbym tu bardzo szeroko – jako mentalną operację odtworzeń. Sanah odtwarza więc – jej odtworzenie jest jednakże zarówno zmysłowe, jak i precedentalne.