Prof. Jacek KORONACKI: O edukacji słów kilka.  Refleksja bardzo osobista
Prof. Jacek KORONACKI

Prof. Jacek KORONACKI

O edukacji słów kilka.
Refleksja bardzo osobista

Szkoła nie istnieje poza społeczeństwem. Jakaś korporacja może się zamknąć w bańce własnej „kultury”, ale szkoła nie, przeciwnie, ona kształci tak, jak tego chce – zresztą o tym nie myśląc – ogół. Ona jest taka, jak ten ogół.

Jędrzej STĘPIEŃ: Prawdziwa edukacja w erze technologii
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

Prawdziwa edukacja w erze technologii

Kiedy Elon Musk w końcu zainstaluje już swój Neuralink w naszych głowach, a wizja Sugaty Mitry się ziści – że brak wiedzy stanie się tak samo mało istotny jak nieumiejętność powiedzenia, która godzina, gdy nie mamy zegarka – będziemy bezpieczni. I edukacja też będzie bezpieczna. Bo edukacja, prawdziwa edukacja, jest nieśmiertelna i jest na zawsze zapisana w języku.

Wydanie 475 Wszystko co Najważniejsze
Instytut Nowych Mediów

Instytut Nowych Mediów

Wydanie 475 Wszystko co Najważniejsze

Zespół Czerwone Gitary w najsłynniejszej chyba piosence o maturach pytały też „co dalej”? To samo pytanie, w związku z majowymi egzaminami, zadają sobie tysiące maturzystów którzy przystępują w tych dniach do egzaminu dojrzałości. Zadajemy je także my.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Dojrzałe państwo dojrzałych obywateli
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Dojrzałe państwo dojrzałych obywateli

Niewątpliwie dojrzałość wiąże się z poczuciem własnej wartości, w tym zdolności do zaakceptowania własnej przeszłości – zarówno dumy z tego, co zrobiliśmy, jak i umiejętności przyznania się do własnych błędów oraz zdolności do wyciągnięcia z nich wniosków.

Jarosław KORDZIŃSKI: Telefony, telefony w naszych szkołach…
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Telefony, telefony w naszych szkołach…

Telefony, smartfony i wszelkiego rodzaju urządzenia cyfrowe dla współczesnych uczniów stanowią naturalne środowisko ich życia, w tym nauki. Nie zmienia to faktu, że ich niewłaściwe zastosowanie może być dla nich jednocześnie sporym zagrożeniem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Oddajemy edukację za bezcen
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Oddajemy edukację za bezcen

Patrząc na tysiące nauczycieli odchodzących z zawodu, rezygnujących dyrektorów szkół i postępujący poziom bezradności prezentowany przez znaczną część absolwentów, można odnieść wrażenie, że oddajemy edukację za bezcen.

Jarosław KORDZIŃSKI: Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła

We włączaniu w proces edukacji uczniów z Ukrainy nie jest najważniejszy pomiar ich umiejętności poprzez przystąpienie do egzaminów. Najważniejsze jest otoczenie ich troską i zabezpieczanie przed traumą wojenną. W drugiej kolejności ważne jest podtrzymywanie ich osobistej tożsamości i więzi. Egzekwowanie pełnej i sprawnej dwujęzyczności może jedynie zaszkodzić. To nie ten czas.

Prof. Natalia WALTER, Prof. Jacek PYŻALSKI: Raport o kryzysowej edukacji zdalnej w Polsce w czasie COVID-19
Prof. Jacek PYŻALSKIProf. Natalia WALTER

Prof. Jacek PYŻALSKI
Prof. Natalia WALTER

Raport o kryzysowej edukacji zdalnej w Polsce w czasie COVID-19

Ponad roczna nieobecność dzieci w szkołach ma swoje konsekwencje dla ich rozwoju i dla samych placówek edukacyjnych, zarówno na poziomie technicznym, organizacyjnym, jak i psychologicznym i społecznym. Aby lepiej poradzić sobie z negatywnymi skutkami pandemii w sektorze edukacyjnym, należy dokładnie przyjrzeć się temu, co się zmieniło w polskiej szkole.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki
Jean-Michel BLANQUER

Jean-Michel BLANQUER

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom. Wiedza i jej przekazywanie stały się par excellence „dobrem wspólnym”, niewyczerpanym bogactwem.

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę

Pozbawianie dzieci możliwości korzystania z powszechnej edukacji to pomysł grupy osób, którą stać na to, by zapewnić dzieciom rozwój w atrakcyjnych i efektywnych warunkach. Tyle że to jest oferta dla wąskiego marginesu.

Prof. Michał KLEIBER: Po pierwsze - edukacja
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Po pierwsze - edukacja

W jakie absolutnie podstawowe kompetencje powinna wyposażać swych absolwentów szkoła?

Jan ŚLIWA: Od faktów do wiedzy. Uśmiech Zofii
Jan ŚLIWA

Jan ŚLIWA

Od faktów do wiedzy. Uśmiech Zofii

Jest ważne, by wiedza nie przesłoniła nam świata zwykłych ludzi, by rozum nie stał się obiektem kultu, by moc tworzenia i niszczenia nie dała nam przekonania, że możemy nią dysponować według własnego uznania.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?

Ministerstwo edukacji zadbało o bezpieczeństwo w szkołach. Równolegle podejmuje szereg decyzji, by w wielu wymiarach podważyć zaufanie i możliwości realnego działania kadr zarządzających oświatą.

Jarosław KORDZIŃSKI: Jakość i etos pracy nauczyciela
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Jakość i etos pracy nauczyciela

Zawód nauczyciela był kiedyś nazywany „najszlachetniejszym z zawodów”. Nauczyciele na całym świecie coraz częściej pracują na umowach niezapewniających im bezpieczeństwa socjalnego, mają coraz więcej zadań, a przestrzeń do ich samodzielnych, zawodowych decyzji jest ograniczana.

Jarosław KORDZIŃSKI: O atrakcyjności uczenia się
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

O atrakcyjności uczenia się

Nauczyciel buduje podstawy motywacji uczniów do nauki poprzez stawianie im (a po części też samemu sobie) atrakcyjnych celów, wyzwań pozwalających uczniom zmierzyć się ze swoimi ograniczeniami, ale też uzmysłowić sobie i skorzystać z posiadanych zasobów. Podążać typową dla siebie drogą aspiracji, marzeń czy ambicji.