Prof. François HEISBOURG: Ukraina postawiła się jak Polska

Ukraina postawiła się jak Polska

Jak pisze prof. François Heisbourg, najnowsza historia Ukrainy zawiera wiele analogii do tragicznych dziejów Polski pod zaborami.

Emmanuel MACRON: Nie możemy być naiwni wobec Rosji

Nie możemy być naiwni wobec Rosji

"Moim celem nie jest w żadnym wypadku próba zastąpienia NATO czymś innym. Mówię to otwarcie, bo wiem, że moje słowa mogą być przeinaczone.

Prof. Maria GINTOWT-JANKOWICZ: O odrodzeniu służby cywilnej

O odrodzeniu służby cywilnej

Byliśmy pionierami, działającymi w nieustannie zmieniającym się otoczeniu i pod silną presją czasu – pisze Maria GINTOWT-JANKOWICZ.

Przemysław PREKIEL: Kobiety rewolucji

Kobiety rewolucji

Rewolucja 1905 roku jest jednym z najważniejszych wydarzeń w historii Polski początku XX wieku.

Iwona KIENZLER: Poczet matek polskich

Poczet matek polskich

Jadwiga, matka Kazimierza Wielkiego, Zofia – matka króla Jana III Sobieskiego, czy Maria – matka Piłsudskiego to tylko niektóre matki, które odegrały ...

Nigel GOULD-DAVIES: Rosja zatapia się w totalitaryzmie

Rosja zatapia się w totalitaryzmie

Na skutek wojny Rosja stała się nie tylko biedniejsza. Stała się też bardziej represyjna, inwigilująca, skryta i odizolowana od Zachodu.

Jan ŚLIWA: Ukraina – konflikt pamięci

Ukraina – konflikt pamięci

Dojście do obiektywnego obrazu Ukrainy nie jest łatwe. Nie jest to jednoznaczny, wspólny dla wszystkich obraz.

Prof. Zbigniew SKOWRON: Fryderyk Chopin jako pedagog

Fryderyk Chopin jako pedagog

Perspektywa wielości odczytań i otwartości wykonań dzieł Chopina leży do dziś u podstaw międzynarodowego konkursu jego imienia – pisze Prof.

Edward LUCAS: Historia jako broń

Historia jako broń

Podejście Niemiec to wynik nałożenia się problemów ze zrozumieniem różnych powiązanych ze sobą aspektów historii - pisze Edward LUCAS.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Michał Anioł w Polsce

Michał Anioł w Polsce

Dzieła twórcy fresków w kaplicy Sykstyńskiej i wielu innych arcydzieł malarskich, rzeźbiarskich i architektonicznych należą do najwybitniejszych osiąg...

Prof. Zofia CHECHLIŃSKA: Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku

Z czego grać Chopina? Od rękopisu do druku

Wykorzystanie faksymile autografu muzycznego obok wydania źródłowego pozwala pianiście na maksymalne zbliżenie się do koncepcji i intencji brzmieniowe...

Prof. Waldemar POTKAŃSKI: Matura jako miernik dojrzałości?

Matura jako miernik dojrzałości?

Nie wtłaczanie i narzucanie przyjętych formuł w zaprogramowanym i zestandaryzowanym procesie edukacji, ale wymiana myśli i dochodzenie do „poznania pr...

Marta RAKOCZY: Pogmatwana historia dojrzałości

Pogmatwana historia dojrzałości

Współczesne pojęcie dojrzałości – potocznie cały czas wiązane między innymi z corocznym sprawdzianem maturalnym – nie jest terminem jasnym.