Prof. Wojciech ROSZKOWSKI: Jak uczyć historii?
Prof. Wojciech ROSZKOWSKI

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI

Jak uczyć historii?

Właściwy poziom dumy narodowej zbudujemy jedynie wtedy, gdy zamiast licytować sukcesy i porażki, zastanowimy się naprawdę, kim jesteśmy jako wspólnota: czy kieruje nami dążenie do wolności, czy do świętego spokoju, czy szczytne ideały, czy materialny dostatek, a wreszcie, co być może najważniejsze w historii Polski – co mogliśmy osiągnąć sami, a co stało się rezultatem działań obcych, a więc co nam pomogło, a co przeszkodziło i kto był winien – „my” czy „oni”.

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?

Ministerstwo edukacji zadbało o bezpieczeństwo w szkołach. Równolegle podejmuje szereg decyzji, by w wielu wymiarach podważyć zaufanie i możliwości realnego działania kadr zarządzających oświatą.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki
Jean-Michel BLANQUER

Jean-Michel BLANQUER

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom. Wiedza i jej przekazywanie stały się par excellence „dobrem wspólnym”, niewyczerpanym bogactwem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?

Angielskie ministerstwo edukacji zaleca, żeby nie używać takich określeń jak „nadrabianie zaległości”, „gonienie z materiałem” czy „stracony czas”, bo to może wzmocnić w uczniach poczucie, że są rzeczywiście straconym pokoleniem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czas w edukacji
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czas w edukacji

Podstawowym błędem administracji rządowej odpowiedzialnej z edukację było wymaganie w okresie pandemii, by uczniowie uczyli się tego, co każą im nauczyciele, a co wynikało z zapisów podstaw, programu czy podręcznika. Tymczasem to, czym się należało zająć w pierwszej kolejności to były emocje, zadziwienia, trudność w odnalezieniu się w nowej sytuacji.

Jarosław KORDZIŃSKI: Próba wyzwolenia
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Próba wyzwolenia

Kiedy na satyrycznym rysunku ktoś zestawi znak Polski Walczącej z pałką i powiąże jedno z drugim z obowiązującą edukacją narodową, warto się na chwilę zastanowić – skąd takie paralele się biorą – pisze Jarosław KORDZIŃSKI Żyjemy w miejscu oraz w czasach, w których każdy dzień zadziwia rozwiązaniami, które wydają się być ostatnimi do zastosowania. Ponieważ dla wielu takim wyzwaniem jest zrozumienie decyzji dotyczącej obsady personalnej jednego z kluczowych resortów państwa warto zacząć od myśli Italo Calvino, który w jednym z…

Jarosław KORDZIŃSKI: Posłuszeństwo
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Posłuszeństwo

Posłuszeństwo w zasadniczy sposób zmienia życie człowieka. Zwalnia z refleksji, wyzwala z odpowiedzialności, umożliwia proste podejmowanie decyzji z powołaniem na uwarunkowania zewnętrzne. Dlaczego w szkole realizujemy programy, które krytykujemy jako nadmiernie przeładowane i momentami wręcz głupie? Bo są! Bo są napisane zgodnie z podstawami programowymi!! Bo tak trzeba!!! Dlaczego oceniamy uczniów z wykorzystaniem cyferek, które nic nie mówią? Bo tak było zawsze! Bo tak stanowi szkolny system oceniania!!! Dlaczego zadajemy zadania domowe, które wykonują tylko nieliczni uczniowie? Dlaczego skupiamy się głównie na wykładaniu tego co uczniowie powinni zapamiętać?? Dlaczego rezygnuje z aktywizujących, włączających metod pracy z uczniami??? Bo, bo, bo…! Podporządkowujemy się. Robimy, co nam każą. Dostosowujemy się do tego, czego wymaga od nas świat, system, inni.

Jarosław KORDZIŃSKI: List. I wakacje
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

List. I wakacje

Zalewani potokiem słów, z coraz większym trudem dochodzimy do tego, co jest prawdą, co czczą obietnicą, a co zwykłym kłamstwem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nieliczne rzeczy. Jaka edukacja po?

Od lat wielu z nas mówi, że szkoła nie powinna być taka, jaka jest. A od kilku tygodni po prostu jest inna. To dobra okazja, żeby przemyśleć swój sposób działania jako nauczyciela.

Jarosław KORDZIŃSKI: Edukacja w czasach zarazy. Skąd oni w ogóle w TVP wytrzasnęli tablicę z kredą?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Edukacja w czasach zarazy.
Skąd oni w ogóle w TVP wytrzasnęli tablicę z kredą?

Większość z nauczycieli od samego początku wiedziała, że najważniejsze to podtrzymywanie relacji oraz wzmacnianie czy choćby budowanie choćby minimum bezpieczeństwa. Wielu z nich robiło wszystko, żeby uczniowie odnaleźli w sobie samych wystarczający poziom samooceny, sprawstwa i odpowiedzialności by możliwie samodzielnie zadbać o swój własny rozwój.

Jarosław KORDZIŃSKI: Co dalej, nauczyciele?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Co dalej, nauczyciele?

Kiedy mówimy -oni nam to robią-, -wszystkiemu winne złe podstawy programowe-, -to związki przegrały ten strajk- czy -Karta Nauczyciela nas ogranicza- reprezentujemy w gruncie rzeczy postawę osoby, która odżegnuje się od prawa do wywierania wpływu na cokolwiek i przypisuje sobie jedynie przywilej oceniania tych, którzy są winni całemu złu, jakie nas dotyka.

Prof. Joanna WOJDON: Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?
Prof. Joanna WOJDON

Prof. Joanna WOJDON

Po co uczyć w szkole historii? I jak to robić?

Odejście od tradycyjnego modelu nauczania wymaga od nauczyciela pewnej odwagi; przede wszystkim zaś – starannego przemyślenia celu (lub celów) swojej pracy: zastanowienia się, po co uczniom potrzebna jest w szkole historia.

Roland MASZKA: Jestem w środku strajku
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Jestem w środku strajku

Co na razie udowodnił strajk? Że można cały ten majestat procedur odrzeć z szat i nikt nie krzyczy: król jest nagi.

Prof. Michał KLEIBER: Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich
Prof. Michał KLEIBER

Prof. Michał KLEIBER

Protest nauczycieli - lekcja dla nas wszystkich

Protest nauczycieli, niezależnie od swego, miejmy nadzieję, rychłego zakończenia, powinien stać się pouczającą lekcją dla nas wszystkich. Trwająca sytuacja jasno uwidoczniła co najmniej trzy ważne sprawy.

Roland MASZKA: Matematyka niepodległości
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Matematyka niepodległości

Jednym z ciekawszych pomysłów jest połączenie maratonu i matematyki. Uczniowie rozwiązują zadania matematyczne całą noc. Rozwiązują setki i tysiące zadań na różnym poziomie. I fenomen: matematyka łączy dzieci w pionie, nie w poziomie: piętnastolatek siedzi obok ośmiolatka, dwunastolatek pomaga dziesięciolatkowi, gimnazjalista współpracuje z uczniem oddziału wczesnoszkolnego.

Roland MASZKA: Pułapki tolerancji
Roland MASZKA

Roland MASZKA

Pułapki tolerancji

Nauczyliśmy się myśleć o tolerancji w odniesieniu do odmienności politycznej, religijnej czy rasowej, mówimy o tolerancji w kontekście zmian demograficznych – i wciąż wydaje się nam, że tolerancję definiuje się jak prawo fizyki ujęte w ramkę i zaliczone na klasówce… O szkolnych odcieniach tolerancji pisze Roland MASZKA.

Jędrzej STĘPIEŃ: Czym jest myślenie refleksyjne?
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

Czym jest myślenie refleksyjne?

Myślenie refleksyjne nigdy nie jest łatwe, bo wymaga wielkiej siły woli, by wytrzymać stan intelektualnego niepokoju związanego z brakiem natychmiastowej odpowiedzi. Jego sednem jest umiejętność odsunięcia w czasie ostatecznej odpowiedzi i cieszenie się chwilową niepewnością.