Jędrzej STĘPIEŃ: ChatGPT a przyszłość edukacji

ChatGPT a przyszłość edukacji

ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom.

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Jarosław KORDZIŃSKI: Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?

Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?

Angielskie ministerstwo edukacji zaleca, żeby nie używać takich określeń jak „nadrabianie zaległości”, „gonienie z materiałem” czy „stracony czas”, bo...

Jarosław KORDZIŃSKI: Czas w edukacji

Czas w edukacji

Podstawowym błędem administracji rządowej odpowiedzialnej z edukację było wymaganie w okresie pandemii, by uczniowie uczyli się tego, co każą im naucz...

Jarosław KORDZIŃSKI: Próba wyzwolenia

Próba wyzwolenia

Kiedy na satyrycznym rysunku ktoś zestawi znak Polski Walczącej z pałką i powiąże jedno z drugim z obowiązującą edukacją narodową, warto się na chwilę...

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI: Jak uczyć historii?

Jak uczyć historii?

Właściwy poziom dumy narodowej zbudujemy jedynie wtedy, gdy zamiast licytować sukcesy i porażki, zastanowimy się naprawdę, kim jesteśmy jako wspólnota...

Jarosław KORDZIŃSKI: List. I wakacje

List. I wakacje

Zalewani potokiem słów, z coraz większym trudem dochodzimy do tego, co jest prawdą, co czczą obietnicą, a co zwykłym kłamstwem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Co dalej, nauczyciele?

Co dalej, nauczyciele?

Kiedy mówimy -oni nam to robią-, -wszystkiemu winne złe podstawy programowe-, -to związki przegrały ten strajk- czy -Karta Nauczyciela nas ogranicza- ...

Jarosław KORDZIŃSKI: Posłuszeństwo

Posłuszeństwo

Posłuszeństwo w zasadniczy sposób zmienia życie człowieka.

Roland MASZKA: Jestem w środku strajku

Jestem w środku strajku

Co na razie udowodnił strajk? Że można cały ten majestat procedur odrzeć z szat i nikt nie krzyczy: król jest nagi.

Roland MASZKA: Matematyka niepodległości

Matematyka niepodległości

Jednym z ciekawszych pomysłów jest połączenie maratonu i matematyki. Uczniowie rozwiązują zadania matematyczne całą noc.

Roland MASZKA: Pułapki tolerancji

Pułapki tolerancji

Nauczyliśmy się myśleć o tolerancji w odniesieniu do odmienności politycznej, religijnej czy rasowej, mówimy o tolerancji w kontekście zmian demografi...

Jędrzej STĘPIEŃ: Czym jest myślenie refleksyjne?

Czym jest myślenie refleksyjne?

Myślenie refleksyjne nigdy nie jest łatwe, bo wymaga wielkiej siły woli, by wytrzymać stan intelektualnego niepokoju związanego z brakiem natychmiasto...

Jarosław KORDZIŃSKI: Turkusowe szkoły

Turkusowe szkoły

Entuzjazm, zaangażowanie, profesjonalizm. Szkoły, nauczycieli i…uczniów. Czy nie tego warto sobie życzyć nadchodzący rok? - pyta Jarosław KORDZIŃSKI.

Roland MASZKA: Urok kiczu

Urok kiczu

Jest w pejzażu wiejskim coś z sentymentalnej tęsknoty za krainą łąk, lasów i polan na których stoją samotne domostwa nie opodal cichych ruczajów, a ci...

Roland MASZKA: Zaduma biegacza

Zaduma biegacza

W zapomnianym już dziś poemacie Kornela Ujejskiego Maraton hoplita wysłany przez stratega Aten, Miltiadesa, z wieścią o zwycięstwie Greków kona z wyci...

Roland MASZKA: Uległość

Uległość

Houellebecq mówi, że wcale nie kwestie gospodarcze będą miały decydujący wpływ na przyszłość.

Roland MASZKA: Religia i literatura

Religia i literatura

Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza.

Roland MASZKA: Dedykacja 2017

Dedykacja 2017

Gdzie w tym wszystkim jest uczeń, gdyż to dla niego jest ta dobra zmiana. I tu panuje dwugłos, choć troska o ucznia jest jedna.