Katarzyna ZAHORSKA: Frida Kahlo i Polska
Katarzyna ZAHORSKA

Katarzyna ZAHORSKA

Frida Kahlo i Polska

Historia zaginionego obrazu Fridy Kahlo może być wprowadzeniem do rozważań o związkach artystki z Polską. Fotograficzka Bernice Kolko (1905–1970) oraz muralistka i graficzka Fanny Rabel (1922–2008) – artystki o korzeniach polskich, na pewnym etapie stanowiły najbliższe otoczenie meksykańskiej malarki. 

Adolf JUZWENKO: "Ossolineum. Dwa wieki w służbie Narodu. Historia zbiorów niezwykłych"
Adolf JUZWENKO

Adolf JUZWENKO

"Ossolineum. Dwa wieki w służbie Narodu. Historia zbiorów niezwykłych"

“Pod koniec XVIII stulecia wśród uformowanej przez Oświecenie elity umysłowej wyłoniła się grupa osób żywo zainteresowanych przyszłością Rzeczypospolitej, dostrzegających potrzebę zachowania pamięci o jej historii. Ich kolekcjonerskiej pasji zbierania książek, rycin, obrazów i map towarzyszyła wiara w to, że naród żyje tak długo, jak długo odczuwa dumę z własnej historii”

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (5). "Murzynka" Anny Bilińskiej
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (5).
"Murzynka" Anny Bilińskiej

Powala urodą portretowanej modelki. Czarnoskóra dziewczyna, z odsłoniętą piersią, ozdobiona delikatną biżuterią. Świat sztuki na moment wstrzymuje oddech – pisze Magdalena OGÓREK.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (4). Hieronimus Bosch - władca umysłów
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (4).
Hieronimus Bosch - władca umysłów

Dopiero w zeszłym stuleciu badacze uznali, że w obrazach Mistrza Boscha ukryte są głębsze znaczenia, ale ciągle brakuje źródeł, które niczym kamień z Rosetty pozwoliłyby przemówić wizjonerskiej symbolice.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (3). "Słoneczniki", Egon Schiele
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (3).
"Słoneczniki", Egon Schiele

Jeśli szukać w malarstwie specjalisty od przeświadczenia o samotności człowieka, to na pewno będzie to Egon Schiele. Ów zmarły w wieku 27 lat artysta pozostawił po sobie wiele obrazów, jednak sporo z nich padło ofiarą rabunku niemieckiego podczas II wojny światowej.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (2) "Zaloty myśliwca", Julian Fałat
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (2)
"Zaloty myśliwca", Julian Fałat

Po mniej więcej 70 latach na własną rękę odnajduję w Austrii syna Ottona von Wächtera, Horsta. Muszą minąć kolejne dwa lata, by uwierzył, że rodzice rabowali dzieła sztuki z terenów okupowanej Polski. „Przecież mama te obrazy kupowała, tak mówiła” — przeciera wilgotne oczy.

Piotr SENDECKI: Notatnik Wenecki. Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. I)
Piotr SENDECKI

Piotr SENDECKI

Notatnik Wenecki.
Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. I)

Czy może być połączone plucie na pociąg, strzelanie ze spermy w kierunku Andromedy, zrzucenie bomby na Hiroszimę z bombowca Enola Bay, natręctwo obcinania sztuczną szczęką guzików w meblach tapicerowanych, wariactwa zdawałoby się nobliwych ludzi, zdrady kochanków, bezsensowny wypadek drogowy, spowodowany przez paranoicznego pedanta, w którym giną zaręczeni – niedoszli małżonkowie … Może! Odgórny plan – czy tzw. czysty przypadek?

Marek KACPRZAK: Oriana Fallaci na dziś
Marek KACPRZAK

Marek KACPRZAK

Oriana Fallaci na dziś

Wyzywa polityków od palantów, głupków, kretynów, błaznów, „pluje im w twarz” po to, by nimi potrząsnąć, by zmusić ich do działania. Po latach widać, jak bardzo potrzebny znów jest jej głos. Jej lub kogoś, kto wreszcie się wścieknie na to, że ktoś chce zawłaszczyć naszą, budowaną przez wiele tysiącleci kulturę.

Piotr SENDECKI: Notatnik Wenecki. Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. II)
Piotr SENDECKI

Piotr SENDECKI

Notatnik Wenecki.
Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. II)

W sztuce, jak w lustrze, może się Polak przejrzeć, choć częściej widzi siebie jak w monidle – jarmarcznie upiększającym portrecie, niż jak w krzywym zwierciadle – wyostrzającym rysy i uwypuklającym wady. Wniknęło to tak głęboko w świadomość, że sztuka pozbawiona wątku narodowego lub historycznego jest dla wielu – w wersji light – bezwartościowa, a w wariancie hard – antynarodowa.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Pięknai (1) "Panny dworskie", Diego Velázquez
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Pięknai (1)
"Panny dworskie", Diego Velázquez

Znawcy historii sztuki twierdzą, że nie ma na świecie bardziej tajemniczego płótna. Zagadka goni zagadkę. Dlaczego centralną postacią jest pięcioletnia Małgorzata Maria, która nie była nawet prawowitą spadkobierczynią tronu? Dlaczego nie ma Marii Teresy, starszej córki Filipa, prawdziwej pretendentki do tronu?

Marek KACPRZAK: Andrzej Wajda — człowiek z przekonań
Marek KACPRZAK

Marek KACPRZAK

Andrzej Wajda — człowiek z przekonań

Potrzebujemy szybko kolejnego Andrzeja Wajdy. Kogoś, kto zadba, byśmy nie popadali w samouwielbienie i samozachwyt. Kogoś, kto będzie nam nieustannie przypominał, że nie jesteśmy doskonali. Bo tylko na silnej świadomości własnej niedoskonałości można doskonałość zbudować

Anna BIAŁOSZEWSKA:  Upiorna Opera Garniera
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Upiorna Opera Garniera

Na osobisty użytek nazwałam styl opery “antyczno-barokowym eklektyzmem histerycznym z dodatkiem wszystkiego”. Główne pomieszczenia budynku są bowiem ciemne, przeładowane absolutnie wszelkimi możliwymi ozdobami, czego zapowiedzią jest pretensjonalna le bassin de la Pythie. Jej ornamentyka jest tak rozbudowana, że aby dokładnie obejrzeć detale, należałoby w tym miejscu spędzić godzinę.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Chagall. Pieśń nad pieśniami.
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Chagall. Pieśń nad pieśniami.

„Od młodości fascynowała mnie Biblia. Zawsze mi się wydawało i nadal wydaje, że jest największym źródłem poezji wszystkich czasów. Biblia jest jak rezonans natury i tę tajemnicę próbowałem przekazać… Lecz ja Biblii nie czytałem, ja ją śniłem” powiedział kiedyś Chagall. I rzeczywiście – oglądając jego obrazy z cyklu “Pieśń nad pieśniami” mamy wrażenie snu, barwnego, intensywnego, przesyconego zmysłowością a jednocześnie wzniosłego, jakby na granicy pomiędzy erotyką a poezją, sacrum i profanum.

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA: Zwiedzając Muzeum „Pana Tadeusza”. Świadectwa epoki, droga do wolności
Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

Małgorzata WANKE-JAKUBOWSKA

Zwiedzając Muzeum „Pana Tadeusza”.
Świadectwa epoki, droga do wolności

Gdy po raz pierwszy Muzeum „Pana Tadeusza”, mieszczące się w zabytkowej barokowej kamieniczce „Pod Złotym Słońcem” na wrocławskim Rynku pod numerem 6, otworzyło swoje podwoje dla zwiedzających, kolejka była tak długa, że na wejście trzeba było czekać cztery do pięciu godzin.

Jarosław OBREMSKI: Wrocławskie doświadczenia. Kultura i sztuka w polityce miejskiej
Jarosław OBREMSKI

Jarosław OBREMSKI

Wrocławskie doświadczenia.
Kultura i sztuka w polityce miejskiej

Kultura i sztuka w polityce miejskiej nie powinna być podporządkowana obywatelskości, bo grozi to wyjałowieniu. Potrzebujemy odniesień wyższych, w sztuce szukającej odpowiedzi podstawowych, które budują ład aksjologiczny i tworzą „ciepłe‘’ relacje społeczne, bo obywatelskość to coś więcej niż umowa społeczna. Bycie obywatelem Polski, Wrocławia, osiedla Pracze to nie tylko definiowanie miejsca zamieszkiwania.