Zdjęcie autora: Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Trener, coach, mediator, szkoleniowiec. Autor tekstów z zakresu zarządzania oświatą, organizacji procesu edukacyjnego i psychologii pozytywnej.

Ryc.Fabien Clairefond

Jarosław KORDZIŃSKI: Telefony, telefony w naszych szkołach…

Telefony, telefony w naszych szkołach…

Telefony, smartfony i wszelkiego rodzaju urządzenia cyfrowe dla współczesnych uczniów stanowią naturalne środowisko ich życia, w tym nauki.

Jarosław KORDZIŃSKI: Oddajemy edukację za bezcen

Oddajemy edukację za bezcen

Patrząc na tysiące nauczycieli odchodzących z zawodu, rezygnujących dyrektorów szkół i postępujący poziom bezradności prezentowany przez znaczną część...

Jarosław KORDZIŃSKI: Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła

Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła

We włączaniu w proces edukacji uczniów z Ukrainy nie jest najważniejszy pomiar ich umiejętności poprzez przystąpienie do egzaminów.

Jarosław KORDZIŃSKI: O atrakcyjności uczenia się

O atrakcyjności uczenia się

Nauczyciel buduje podstawy motywacji uczniów do nauki poprzez stawianie im (a po części też samemu sobie) atrakcyjnych celów, wyzwań pozwalających ucz...

Jarosław KORDZIŃSKI: Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?

Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?

Angielskie ministerstwo edukacji zaleca, żeby nie używać takich określeń jak „nadrabianie zaległości”, „gonienie z materiałem” czy „stracony czas”, bo...

Jarosław KORDZIŃSKI: Pandemia edukacji

Pandemia edukacji

Jesteśmy jak olbrzymi kontenerowiec, który zablokował Kanał Sueski.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czas w edukacji

Czas w edukacji

Podstawowym błędem administracji rządowej odpowiedzialnej z edukację było wymaganie w okresie pandemii, by uczniowie uczyli się tego, co każą im naucz...

Jarosław KORDZIŃSKI: Próba wyzwolenia

Próba wyzwolenia

Kiedy na satyrycznym rysunku ktoś zestawi znak Polski Walczącej z pałką i powiąże jedno z drugim z obowiązującą edukacją narodową, warto się na chwilę...

Jarosław KORDZIŃSKI: Wakacyjne myśli o szkole

Wakacyjne myśli o szkole

Jak żyć, być może spyta dziecko naiwnie, w szkole, która co prawda uczy, ale nie uczy po co uczy.

Jarosław KORDZIŃSKI: List. I wakacje

List. I wakacje

Zalewani potokiem słów, z coraz większym trudem dochodzimy do tego, co jest prawdą, co czczą obietnicą, a co zwykłym kłamstwem.

Jarosław KORDZIŃSKI: Koan

Koan

Wpadamy coraz głębiej w schematy i coraz bardziej poddajemy się kolejnym ograniczeniom.

Jarosław KORDZIŃSKI: Dwa światy

Dwa światy

Każdy z nas powinien dbać o swoje dzieci, dobrze jednak, kiedy nie robi tego kosztem innych.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czy szkoła nas wyzwoli?

Czy szkoła nas wyzwoli?

Przekonanie o tym, że oddanie środków na szkoły rodzicom i uprawnienie ich do samodzielnego decydowania gdzie i w jakim wymiarze miałyby się uczyć ich...

Jarosław KORDZIŃSKI: Rewers bierności

Rewers bierności

Do najbardziej popularnych sformułowań, jakie słyszy się w środowisku nauczycielskim należą: „podstawa programowa”, „egzamin zewnętrzny”, „ocenianie”-...

Jarosław KORDZIŃSKI: Jest taki czas

Jest taki czas

Problemem wielu nas jest swego rodzaju nadaktywność.

Jarosław KORDZIŃSKI: Szkoła musi boleć

Szkoła musi boleć

Dla administracji rządowej szkoła, bez względu na to, co się dzieje dookoła, to ta, która realizuje podstawy i ramowe plany nauczania!

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie bądź obojętny

Nie bądź obojętny

Ruch #noNAT będący próbą zwrócenia uwagi na fakt odebrania osób zatrudnionych w węgierskiej oświacie nie tylko podstaw do względnie przyzwoitej egzyst...

Jarosław KORDZIŃSKI: Co dalej, nauczyciele?

Co dalej, nauczyciele?

Kiedy mówimy -oni nam to robią-, -wszystkiemu winne złe podstawy programowe-, -to związki przegrały ten strajk- czy -Karta Nauczyciela nas ogranicza- ...

Jarosław KORDZIŃSKI: Posłuszeństwo

Posłuszeństwo

Posłuszeństwo w zasadniczy sposób zmienia życie człowieka.

Jarosław KORDZIŃSKI: Wstydzę się. Jestem nauczycielem

Wstydzę się.
Jestem nauczycielem

Ostatnie badania CBOS na temat znaczenia zawodów lokują nauczycieli w pierwszej czwórce najbardziej szanowanych zawodów obok pracowników naukowych, pi...

Jarosław KORDZIŃSKI: Tadeusz i głód rozmowy

Tadeusz i głód rozmowy

„Pan Tadeusz”, „Głód” czy „Rozmowy w katedrze” nie stanowiły kwestii zaspokojenia wiedzy dotyczącej historii czy tym bardziej podporządkowania się obo...

Jarosław KORDZIŃSKI: Niedobra zmiana w polskiej edukacji

Niedobra zmiana w polskiej edukacji

To nie jest dobra zmiana. Minął rok, a przed nami kolejne dwanaście miesięcy wdrażania nowych rozwiązań w polskiej szkole.