Maciej FIJAK: Białe Morza – ostatnia szansa na Park XXL w Krakowie
Maciej FIJAK

Maciej FIJAK

Białe Morza – ostatnia szansa na Park XXL w Krakowie

Od sześciu lat miało tu funkcjonować wielkie centrum golfowe. Na szczęście, jak to w Krakowie bywa, nikomu się nie spieszyło. Dlatego dziś nie ma pola golfowego, ale za to jest czas na dyskusję o przyszłości tego miejsca. Nie zmarnujmy tej szansy.

Wojciech PADUCHOWSKI: Karły pod krzyżem. Nowohucki Kwiecień '60
Wojciech PADUCHOWSKI

Wojciech PADUCHOWSKI

Karły pod krzyżem. Nowohucki Kwiecień '60

Ważnego zagadnienia – a jednocześnie problemu badawczego – dotyczą pytania: dlaczego tłum demonstrantów zaatakował siedzibę DRN, a nie bu­dynek komitetu partii, który stał nieopodal? dlaczego siłę sprawczą widziano w DRN, a nie w faktycznym ośrodku decyzyjnym w dzielnicy, czyli w KD PZPR?

Łukasz GIBAŁA: Pospolite ruszenie krakowian
Łukasz GIBAŁA

Łukasz GIBAŁA

Pospolite ruszenie krakowian

Pierwsza zbiórka dla Ukrainy ruszyła w Krakowie w piątek, 25 lutego, na miejskim stadionie przy ul. Reymonta. Tylko w ciągu pierwszego dnia zebrano ponad 60 ton darów. Ofiarność mieszkańców była tak duża, że po dwóch dniach magazyny się zapełniły i zbiórka musiała zostać wstrzymana. Ale nie zatrzymało to krakowian, bo do tego czasu własne punkty zbiórek uruchomiły szkoły, przedszkola, firmy i różne lokalne organizacje. W pierwszy weekend wojny takich miejsc było w mieście już blisko 150.

Michał DREWNICKI: Koniec krakowskiej patodeweloperki?
Michał DREWNICKI

Michał DREWNICKI

Koniec krakowskiej patodeweloperki?

Kraków od lat jest siedliskiem zjawiska, które ostatnio zwykło się nazywać krótko: patodeweloperka. Chodzi o budowanie przez deweloperów bloków bez dostępu do terenów zielonych, bez odpowiedniej komunikacji czy dopuszczanie tak dużej gęstości zabudowy, że sąsiedzi mogą od siebie pożyczać cukier przez okno. Pojawiła się szansa, by z tym skończyć. Rozwiązaniem ma być nowelizacja ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Łukasz GIBAŁA: Kraków - miasto bez przyszłości?
Łukasz GIBAŁA

Łukasz GIBAŁA

Kraków - miasto bez przyszłości?

Przekonania, postawy i poglądy prezentowane przez Jacka Majchrowskiego i jego współpracowników kształtowały się jeszcze w ubiegłym wieku, w świecie, który mocno różni się od naszego. W roku 2022 stanowią skamielinę. Mentalny skansen, który blokuje rozwój miasta i wprost szkodzi jego mieszkańcom.

Tomasz URYNOWICZ: Igrzyska na miarę naszych możliwości
Tomasz URYNOWICZ

Tomasz URYNOWICZ

Igrzyska na miarę naszych możliwości

To będą, jeśli w ogóle się odbędą, igrzyska jak z Misia. Skromniutkie, choć zadęte, realizowane w ostatniej chwili, przez niewielu poza granicami Polski zauważone. I tylko w TVP usłyszymy prawdopodobnie o spektakularnym sukcesie i zazdrośnikach, którzy chcą go nam obrzydzić – pisze Tomasz URYNOWICZ .Czy projekt Igrzyska Europejskie 2023 miał szansę stać się promocyjnym impulsem dla Krakowa i Małopolski, wspomagającym wychodzenie z turystycznego (i nie tylko) kryzysu wywołanego pandemią? Być może tak, choć ranga wydarzenia sugeruje coś innego (ale o…

Maciej FIJAK: Kraków (nie)przyjazny obywatelom
Maciej FIJAK

Maciej FIJAK

Kraków (nie)przyjazny obywatelom

Dwudziestoletnia prezydentura prof. Majchrowskiego to materiał na kilkusezonowy serial sensacyjny. Powiem więcej. Prezydent razem ze swoimi pracownikami z zapałem piszą kolejne odcinki. Z jednej strony urzędujący prezydent kojarzony jest z politycznym wyrafinowaniem, z drugiej strony coraz częściej jest zachęcany przez mieszkańców do ustąpienia.

Paulina PONIEWSKA: To, co się dzieje z budżetem obywatelskim w Krakowie, stawia pod znakiem zapytania słowo „obywatelskość”
Paulina PONIEWSKA

Paulina PONIEWSKA

To, co się dzieje z budżetem obywatelskim w Krakowie, stawia pod znakiem zapytania słowo „obywatelskość”

Po prawie 10 latach funkcjonowania budżetu obywatelskiego (BO) w Polsce okazuje się, że nie wszędzie działa on tak, jak powinien, a idea partycypacji obywatelskiej staje się coraz bardziej „problematyczna” dla władz lokalnych, zwłaszcza krakowskich. Od kilku lat prezydent Jacek Majchrowski „majstruje” w jego regulaminie, ale ostatnie zmiany w praktyce to przejęcie nad nim całkowitej kontroli.

Małgorzata SZYMCZYK-KARNASIEWICZ: W zielonych miastach żyją szczęśliwsi ludzie
Małgorzata SZYMCZYK-KARNASIEWICZ

Małgorzata SZYMCZYK-KARNASIEWICZ

W zielonych miastach żyją szczęśliwsi ludzie

Całkiem niedawno znajoma aktywistka zapytała mnie, gdzie w Nowej Hucie są miejsca do zdzierania betonu. Bez chwili namysłu odparłam: aleja Róż! To będzie opowieść o tym, jak społecznicy przeprojektowali betonowy plac w Krakowie. To też dowód na to, że jak się chce, można wiele.

Stanisław ALBRICHT: Metro podstawowym środkiem transportu Krakowa
Stanisław ALBRICHT

Stanisław ALBRICHT

Metro podstawowym środkiem transportu Krakowa

W Krakowie konieczne będzie wdrożenie nowego środka transportu, niezależnego od zabudowy i uwarunkowań transportu naziemnego, który może zapewnić sprawną obsługę rozwiniętego miasta. Metro to szynowy środek transportu absolutnie bezkolizyjny, a dzięki temu niezawodny, o największej zdolności przewozowej na długie lata.

Jacek MŁYNARZ: Kraków i nowy konflikt społeczny, tym razem wokół terenu byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Plaszow
Jacek MŁYNARZ

Jacek MŁYNARZ

Kraków i nowy konflikt społeczny, tym razem wokół terenu byłego nazistowskiego obozu koncentracyjnego KL Plaszow

Od kilku lat w Krakowie trwa batalia o przyszłość terenu byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Plaszow (KL Plaszow). Lokalna społeczność walczy o zachowanie tego obszaru w dotychczasowym kształcie – jako zielonego, spokojnego i nieskażonego turystyfikacją miejsca. Krakowscy urzędnicy i władze Muzeum Krakowa mają jednak inną wizję. W efekcie zamiast konsensusu dla upamiętnienia historii miejsca i osób, które tu zginęły, mamy jeden z głośniejszych konfliktów społecznych w ostatnim czasie.

Tomasz URYNOWICZ: Premetro w Krakowie? To trzeba zrobić odpowiedzialnie, z głową
Tomasz URYNOWICZ

Tomasz URYNOWICZ

Premetro w Krakowie?
To trzeba zrobić odpowiedzialnie, z głową

Temat budowy metra rozpala wyobraźnię krakowian od wielu lat. Niedawna prezentacja założeń „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” i towarzysząca jej debata po raz kolejny niestety dowiodły, że dla wielu krakowskich samorządowców to przede wszystkim zagadnienie polityczne i potencjalna okazja do prowadzenia mniej lub bardziej efektownych sporów na forum Rady Miasta Krakowa i w mediach. Tymczasem to jeden z tych problemów, od których rozwiązania zależy jakość życia mieszkańców miasta.

Jacek MOSAKOWSKI: W Krakowie niemało stanowisk wciąż zajmują ludzie „dawnej mentalności”, ale idzie nowe!
Jacek MOSAKOWSKI

Jacek MOSAKOWSKI

W Krakowie niemało stanowisk wciąż zajmują ludzie „dawnej mentalności”, ale idzie nowe!

„Partacze! Głupcy! Nieroby!” – kto choć raz nie wydał albo chociaż nie słyszał takiej opinii o krakowskich urzędnikach? Ba! Ja sam stawałem w pierwszym szeregu do krytykowania ich pracy, gdy moje prośby regularnie odbijały się jak groch o ścianę. A jednak coś powoli się zmienia, nawet jeśli efekty nie zawsze widać od razu. Idzie nowe. Czy jednak wygra z tym, co stare, skostniałe, wygodne?

Magdalena MILERT: Fasadowość w Krakowie – jak zbudować miasto lepsze dla mieszkańców
Magdalena MILERT

Magdalena MILERT

Fasadowość w Krakowie – jak zbudować miasto lepsze dla mieszkańców

Doszło do prywatyzacji, komercjalizacji i utowarowienia przestrzeni miast, zwłaszcza Krakowa. Disneylandyzacja sprawiła, że centrum zostało oddane turystom, a cała reszta miasta jest pozostawiona odłogiem do zabetonowania przez deweloperów. Rezultatem triumfu działań rynkowych i równoczesnej słabości instrumentów ochrony jest Kraków obecny, piękny na widokówkach, ale uciążliwy dla mieszkańców.