.Jeżeli istnieje piękno edukacji, to przejawia się w działaniu i w przemianach, i… nie sądzę, by o przemiany systemowe chodziło… Świat rozwija się i zmienia, a edukacja wraz z nim. Choć niektórzy twierdzą, że zmienia się cztery razy za wolno. Istnieje dziś potrzeba rozmowy o edukacji – to konieczność i społeczna, i jednostkowa.

O szkole musimy rozmawiać. Ale w sposób całościowy – pokazując ją nie tylko jako przedmiot troski kolejnych reformatorów czy polityczną kartę przetargową. Edukacja – to ludzie. Relacje. Osiągnięcia. Porażki. To oczekiwania i rezultaty. Cały system działań, który tworzy tkankę zdrowego społeczeństwa w świecie nieustających zmian.

Edukacja to międzypokoleniowa przestrzeń, a jej stan odzwierciedla w pewnym sensie w skali makro stan państwa, w skali mikro – skupia jak w soczewce obraz pojedynczego człowieka. Dlatego trzeba rozmawiać o edukacji – ale holistyczne i krytyczne.

Piękno Edukacji to miejsce dla tych, którzy uważają, że edukacja jest najważniejsza.

Chcemy o tym pisać, pokazując działania piękne i mądre, nowe i zaskakujące albo tak oczywiste, że budzą zdziwienie. Warto o tym mówić, gdy usłyszymy również głos ludzi spoza edukacji, bo ktoś z zewnątrz często więcej światła wnosi do sprawy niż ten, co tkwi w niej od zawsze…

.W ‘Pięknie edukacji’ znajdzie się więc miejsce na dyskusję o wartościach i antywartościach, o prawdzie i hipokryzji, o sukcesach i problemach, o pięknie nauczycielskiej pracy i urzędniczym piekle; o szkole, jaką pamiętamy, i tej, jaka obecnie jest. Postaramy się wydobywać raczej to, co w pięknie najważniejsze – prawdę i dobro…

Bo jeżeli istnieje takie piękno – piękno edukacji, to będzie się przejawiać w działaniach – gdy jedni uczą drugich i wspólnie dążą do refleksji, konstruktywnej zmiany wzajemnego rozwoju… Zapraszamy do współtworzenia tego miejsca.
redakcja@wszystkoconajwazniejsze.pl

Roland MASZKA

Prof. Waldemar POTKAŃSKI: Matura jako miernik dojrzałości?

Matura jako miernik dojrzałości?

Nie wtłaczanie i narzucanie przyjętych formuł w zaprogramowanym i zestandaryzowanym procesie edukacji, ale wymiana myśli i dochodzenie do „poznania pr...

Marta RAKOCZY: Pogmatwana historia dojrzałości

Pogmatwana historia dojrzałości

Współczesne pojęcie dojrzałości – potocznie cały czas wiązane między innymi z corocznym sprawdzianem maturalnym – nie jest terminem jasnym.

Jarosław KORDZIŃSKI: Telefony, telefony w naszych szkołach…

Telefony, telefony w naszych szkołach…

Telefony, smartfony i wszelkiego rodzaju urządzenia cyfrowe dla współczesnych uczniów stanowią naturalne środowisko ich życia, w tym nauki.

Jędrzej STĘPIEŃ: ChatGPT a przyszłość edukacji

ChatGPT a przyszłość edukacji

ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”.

Wyzwania edukacji

Wyzwania edukacji

Ci, którzy niedawno byli uczniami, dziś zasilają część określaną jako NEET (niepracujący, niekształcący się i nieszkolący się).

Jarosław KORDZIŃSKI: Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła

Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła

We włączaniu w proces edukacji uczniów z Ukrainy nie jest najważniejszy pomiar ich umiejętności poprzez przystąpienie do egzaminów.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom.

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Prof. Piotr DŁUGOSZ: Kolejne stracone pokolenie?

Kolejne stracone pokolenie?

Pandemia COVID-19 naruszyła dotychczasowy porządek świata i zmieniła funkcjonowanie wielu podsystemów społecznych.

Jarosław KORDZIŃSKI: O atrakcyjności uczenia się

O atrakcyjności uczenia się

Nauczyciel buduje podstawy motywacji uczniów do nauki poprzez stawianie im (a po części też samemu sobie) atrakcyjnych celów, wyzwań pozwalających ucz...

Jarosław KORDZIŃSKI: Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?

Ile jest warta szkoła w czasach pandemii?

Angielskie ministerstwo edukacji zaleca, żeby nie używać takich określeń jak „nadrabianie zaległości”, „gonienie z materiałem” czy „stracony czas”, bo...

Jarosław KORDZIŃSKI: Pandemia edukacji

Pandemia edukacji

Jesteśmy jak olbrzymi kontenerowiec, który zablokował Kanał Sueski.

Antonio SPADARO SJ: Zaangażowanie ponad powierzchowność

Zaangażowanie ponad powierzchowność

Jednym z głównych wyzwań współczesnej edukacji jest duchowość ludzi, których sposób myślenia zmienia się, ponieważ żyją w środowisku cyfrowym.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czas w edukacji

Czas w edukacji

Podstawowym błędem administracji rządowej odpowiedzialnej z edukację było wymaganie w okresie pandemii, by uczniowie uczyli się tego, co każą im naucz...

Jarosław KORDZIŃSKI: Próba wyzwolenia

Próba wyzwolenia

Kiedy na satyrycznym rysunku ktoś zestawi znak Polski Walczącej z pałką i powiąże jedno z drugim z obowiązującą edukacją narodową, warto się na chwilę...

Prof. Wojciech ROSZKOWSKI: Jak uczyć historii?

Jak uczyć historii?

Właściwy poziom dumy narodowej zbudujemy jedynie wtedy, gdy zamiast licytować sukcesy i porażki, zastanowimy się naprawdę, kim jesteśmy jako wspólnota...