Wszystko Co Najważniejsze

Roland MASZKA: "Piękno czynu i majestat śmierci w obronie ojczyzny"

Mateusz GÓROWSKI: "Rządowy program darmowych podręczników to fikcja. Monopol wydawniczy domyka się"

Jarosław KORDZIŃSKI: "Edukacja potrzebuje odwagi"

Małgorzata LIŚKIEWICZ: "Wychowanie do życia w rodzinie. Obawy rodziców, aby uchronić swoje dzieci"

Ada YONATH, Bianka SIWIŃSKA: "Odkrycie to najprawdziwsza rozkosz"

Piękno Edukacji

Małgorzata ROŻYŃSKA: "Dyskusyjne Kluby Edukacyjne "Ja Czytam". W poszukiwaniu dobrej rozmowy"

Jarosław KORDZIŃSKI: "Muzykowanie czyni mądrzejszym"

Roland MASZKA: "Ja czytam. Opowieść o klubach niezwykłych"

Prof. Łukasz A.TURSKI: "Egzaminy, testy, sprawdziany. Rzecz o reliktach przeszłości"

Édito

Roland Maszka

Roland Maszka

Piękno Edukacji to miejsce dla tych, którzy uważają, że edukacja jest najważniejsza.

.Jeżeli istnieje piękno edukacji, to przejawia się w działaniu i w przemianach, i… nie sądzę, by o przemiany systemowe chodziło… Świat rozwija się i zmienia, a edukacja wraz z nim. Choć niektórzy twierdzą, że zmienia się cztery razy za wolno. Istnieje dziś potrzeba rozmowy o edukacji – to konieczność i społeczna, i jednostkowa.

O szkole musimy rozmawiać. Ale w sposób całościowy – pokazując ją nie tylko jako przedmiot troski kolejnych reformatorów czy polityczną kartę przetargową. Edukacja – to ludzie. Relacje. Osiągnięcia. Porażki. To oczekiwania i rezultaty. Cały system działań, który tworzy tkankę zdrowego społeczeństwa w świecie nieustających zmian.

Edukacja to międzypokoleniowa przestrzeń, a jej stan odzwierciedla w pewnym sensie w skali makro stan państwa, w skali mikro – skupia jak w soczewce obraz pojedynczego człowieka. Dlatego trzeba rozmawiać o edukacji – ale holistyczne i krytyczne.

Chcemy o tym pisać, pokazując działania piękne i mądre, nowe i zaskakujące albo tak oczywiste, że budzą zdziwienie. Warto o tym mówić, gdy usłyszymy również głos ludzi spoza edukacji, bo ktoś z zewnątrz często więcej światła wnosi do sprawy niż ten, co tkwi w niej od zawsze…

.W ‘Pięknie edukacji’ znajdzie się więc miejsce na dyskusję o wartościach i antywartościach, o prawdzie i hipokryzji, o sukcesach i problemach, o pięknie nauczycielskiej pracy i urzędniczym piekle; o szkole, jaką pamiętamy, i tej, jaka obecnie jest. Postaramy się wydobywać raczej to, co w pięknie najważniejsze – prawdę i dobro…

Bo jeżeli istnieje takie piękno – piękno edukacji, to będzie się przejawiać w działaniach – gdy jedni uczą drugich i wspólnie dążą do refleksji, konstruktywnej zmiany wzajemnego rozwoju… Zapraszamy do współtworzenia tego miejsca.
redakcja@wszystkoconajwazniejsze.pl

Piękno Edukacji

Roland MASZKA
Religia i literatura

Pytam uczniów, o co właściwie toczy się proces Jezusa. Zapada dłuższa cisza. Dlaczego arcykapłan, starsi i uczeni w Piśmie pragną śmierci Nauczyciela z Galilei? Czy jest aż tak źle ze znajomością ewangelii? W szkole to, co związane z religią, w jakiś sposób przestaje być literaturą.

Roland MASZKA
Reforma i logika.
Jeszcze raz o reformie edukacji

Powrót do przeszłości staje się możliwy. Proponowany ustrój szkolny funkcjonował już z drobnymi zmianami od powojnia do czasów ustrojowej transformacji w 1989 roku. Jak słychać z ambon i wież – był lepszy od ustępującego, lepiej kształcił i przygotowywał…

Maciej ADAMCZYK
Repolonizacja podręczników szkolnych?

Jeśli kolejna wielka reforma systemu polskiej edukacji zostanie przeprowadzona w sposób nieprzemyślany, na rynku wydawców edukacyjnych pozostaną zgliszcza, a setki milionów złotych przekazywanych corocznie w ramach budżetowych dotacji wzmacniać będą patologie w polskich szkołach.

Roland MASZKA
Dedykacja 2017

Gdzie w tym wszystkim jest uczeń, gdyż to dla niego jest ta dobra zmiana. I tu panuje dwugłos, choć troska o ucznia jest jedna. Nauczyciele szkół średnich z aprobatą przyjmują model czteroletniego liceum – wszak do tej pory był to tylko kurs przygotowujący do matury! Nauczyciele gimnazjów powiedzą: miała być szkoła nowoczesna, wychodząca naprzeciw rzeczywistości szybkich nieustannych zmian. I gimnazjum jest taką szkołą.

Roland MASZKA
Jedność

Marsz nie będzie jeden, tylko będzie ich trzydzieści. Właśnie dlatego, że Ojczyzna jest jedna, a ludzie nie myślą jednakowo. Ludzie chcą się identyfikować z Ojczyzną, ale chcą się też identyfikować z drugim człowiekiem i ideą, za którą stoi prawda i odczuwalna wartość…

Sabina TREFFLER
Uczeń i Mistrz

„Mistrz nie jest zwykłym nauczycielem. Mistrz nie uczy podstaw. Zawsze najpierw potrzebny jest nauczyciel. To on wpaja uczniowi podstawy języka, matematyki, zachowania i wiedzę potrzebną w życiu. Później w uczniu, oczywiście nie w każdym, rodzi się ambicja, by się rozwijać, by umieć więcej. I wtedy uczeń szuka mistrza” – o relacji Mistrz-uczeń Sabina Treffler.

Roland MASZKA
Ars moriendi w gimnazjum

Uczeń, nawet jeśli ma kilkanaście lat, powinien rozumieć, że śmierć nie jest wyłącznie medialnym echem, które mnie nie dotyczy, nie jest wirtualnym odzyskiwaniem żyć ani zabawą bohaterem sieciowej gry. Nie jest też podróżą z jednej krainy w drugą. Jest dojmującą obecnością. I o tym między innymi mówi literatura piękna…

Barbara OAKLEY
Głowa do liczb. Zaproś matematykę do swojego życia. O iluzji kompetencji i o tym, jak ważne są powtórki

„Tworząc bibliotekę wiedzy w swoim umyśle, szkolisz go do tego, by rozpoznawał nie tylko określony problem, lecz również różne typy i klasy problemów, tak abyś wiedział, jak szybko poradzić sobie z zadaniem, które pojawia się przed Tobą. Zaczniesz zauważać wzorce, które upraszczają rozwiązywanie problemów, i szybko się przekonasz, że różne możliwe rozwiązania czekają na skraju Twojej pamięci”

Jan SZOMBURG
Edukacja do dojrzałości

Do najważniejszej dziedziny urasta dziś szeroko rozumiana EDUKACJA. Nie jako towar, który można zestandaryzować i sprzedawać jak usługę, ale jako proces wzrostu do dojrzałości – zarówno tej indywidualnej, jak i zbiorowej.

Roland MASZKA
Czego uczeń uczy nauczyciela

Co w istocie ma upamiętniać Dzień Edukacji Narodowej? Czy jest tylko świętem szkolnictwa, mającym przypominać pierwszą w Europie władzę świecką nad oświatą, władzę w randze ministerstwa – Komisję Edukacji Narodowej. O alegorii w nauczaniu i jaką tym czego nauczyciel uczy się od swoich uczniów.

Roland MASZKA
Mistrzostwo na zgliszczach.
Testy diagnozujące w edukacji

„Co myśli o sobie abiturient, który z celującej oceny spadł do niedostatecznej, a rzecz ta stała się zaraz po ukończeniu szkoły, o której sądził, że dała mu solidne wykształcenie?” – o testach diagnostycznych w polskiej oświacie, ich plusach ale i minusach Roland MASZKA.

Ks. prof. Mariusz ROSIK
Rok akademicki 1916/1917
Sto lat wcześniej we Wrocławiu

Trzy piękne karty z historii Wrocławia jako akademickiego ośrodka zostały zapisane w czasach, gdy Europę ogarnęła pożoga pierwszej wojny światowej. To znakomite świadectwo poszukiwania prawdy i wiedzy, wcielania w życie wartości konstytuujących to, co najbardziej ludzkie, w świecie po raz pierwszy na taką skalę zagrożonym dehumanizacją i zbrodnią. To znaki nadziei na całe stulecia.

Roman KOWALCZYK
Dobra zmiana w edukacji

Kierunek strategiczny to rozwijanie kreatywności, myślenia uczniów, a nie zamykanie ich w ciasnych ramach rozwiązywania testów. Jeżeli chcemy mieć elitę, która będzie rozumiała polskość, dźwignie nas jako naród i poprowadzi, zapewniając pomyślność, to musi być solidnie wykształcona.

Jarosław KORDZIŃSKI
Gdyż dzieci kochają się uczyć

Dzieci kochają się uczyć. Zresztą nastolatkowie również. Podobnie ma też wielu dorosłych. Dla wielu z nas nie ma nic piękniejszego od tego, że zrozumiemy kolejny kawałek świata, że poznamy przyczynę zauważonego przez nas stanu rzeczy czy choćby, że będziemy mogli o tym porozmawiać z innymi. Uczenie się ustawia nas w tej chwili w społeczeństwie na pozycji, która daje nam poczucie satysfakcji i sprawstwa.

Roland MASZKA
Zmiana ustroju szkolnego zmieni nauczyciela?

Na uczenie problemowe potrzeba przede wszystkim czasu – koniecznego na nawiązanie relacji z uczniem i całym zespołem, potrzeba wyjścia poza ramy ograniczające swobodę nauczyciela, a nazywane koniecznością realizacji podstawy programowej i potrzeba w końcu kreatywności zdefiniowanej na nowo…

Ken ROBINSON
Kreatywne szkoły

Jak dotąd porównywałem edukację do wytwarzania. Być może myślisz: dobrze, dobrze, ale nikt tak naprawdę nie uważa, że uczniowie to wyroby, a szkoły to fabryki. Może tak, a może nie. Tak czy inaczej, uważam, że odpowiednią analogią do edukacji przemysłowej jest rolnictwo przemysłowe.

Roland MASZKA
Czy gimnazjum załamało czytanie?

Po co komu starocie? Ileż można o tym mówić? Czytało się – bo się musiało! Nie czytało się wcale! Po co komu Kordian? Było się sumiennym i czytało wszystko – i co z tego? Może było to ciekawe – ale kto potrafił tym zainteresować?! Trzeba wprowadzać lektury bardziej odpowiadające oczekiwaniom dzieci? Cały czas te same teksty od lat – a świat się zmienia…

Jarosław KORDZIŃSKI
I po co w ogóle ta szkoła?

Nie tak znowu stara historia przydarzyła się swego czasu w Indiach. Jej bohaterem jest Gandhi, który odwiedził jedną ze szkół, gdzie dyrektor po kolei przedstawiał mu swoich nauczycieli. Ten uczy historii, ten matematyki, a ten języka ojczystego. I wtedy Gandhi zapytał: „A kto uczy uczniów”. Warto sobie zadać to samo pytanie.

André STERN
i nigdy nie chodziłem do szkoły

Gdy byłem jeszcze całkiem mały, regularnie odwiedzałem z rodzicami muzea i z zapartym tchem stawałem przed obrazami wielkich mistrzów, które przedstawiały dawny Paryż z domami na mostach, fortyfikacjami i tłokiem na ulicach. Brałem pod lupę wyrafinowane wnętrza, małe budy handlowe namalowane techniką światłocieni, żołnierzy i armaty.