.Jeżeli istnieje piękno edukacji, to przejawia się w działaniu i w przemianach, i… nie sądzę, by o przemiany systemowe chodziło… Świat rozwija się i zmienia, a edukacja wraz z nim. Choć niektórzy twierdzą, że zmienia się cztery razy za wolno. Istnieje dziś potrzeba rozmowy o edukacji – to konieczność i społeczna, i jednostkowa. O szkole musimy rozmawiać. Ale w sposób całościowy – pokazując ją nie tylko jako przedmiot troski kolejnych reformatorów czy polityczną kartę przetargową. Edukacja – to ludzie. Relacje. Osiągnięcia. Porażki. To oczekiwania i rezultaty. Cały system działań, który tworzy tkankę zdrowego społeczeństwa w świecie nieustających zmian. Edukacja to międzypokoleniowa przestrzeń, a jej stan odzwierciedla w pewnym sensie w skali makro stan państwa, w skali mikro – skupia jak w soczewce obraz pojedynczego człowieka. Dlatego trzeba rozmawiać o edukacji – ale holistyczne i krytyczne.

Piękno Edukacji to miejsce dla tych, którzy uważają, że edukacja jest najważniejsza.

Chcemy o tym pisać, pokazując działania piękne i mądre, nowe i zaskakujące albo tak oczywiste, że budzą zdziwienie. Warto o tym mówić, gdy usłyszymy również głos ludzi spoza edukacji, bo ktoś z zewnątrz często więcej światła wnosi do sprawy niż ten, co tkwi w niej od zawsze…

.W ‘Pięknie edukacji’ znajdzie się więc miejsce na dyskusję o wartościach i antywartościach, o prawdzie i hipokryzji, o sukcesach i problemach, o pięknie nauczycielskiej pracy i urzędniczym piekle; o szkole, jaką pamiętamy, i tej, jaka obecnie jest. Postaramy się wydobywać raczej to, co w pięknie najważniejsze – prawdę i dobro…

Bo jeżeli istnieje takie piękno – piękno edukacji, to będzie się przejawiać w działaniach – gdy jedni uczą drugich i wspólnie dążą do refleksji, konstruktywnej zmiany wzajemnego rozwoju… Zapraszamy do współtworzenia tego miejsca.
redakcja@wszystkoconajwazniejsze.pl

Roland MASZKA

Prof. Waldemar POTKAŃSKI: Matura jako miernik dojrzałości?
Prof. Waldemar POTKAŃSKI

Prof. Waldemar POTKAŃSKI

Matura jako miernik dojrzałości?

Nie wtłaczanie i narzucanie przyjętych formuł w zaprogramowanym i zestandaryzowanym procesie edukacji, ale wymiana myśli i dochodzenie do „poznania prawdy” winno być idealnym i pożądanym miernikiem oraz wymogiem nowoczesnej szkoły.

Marta RAKOCZY: Pogmatwana historia dojrzałości
Prof. Marta RAKOCZY

Prof. Marta RAKOCZY

Pogmatwana historia dojrzałości

Współczesne pojęcie dojrzałości – potocznie cały czas wiązane między innymi z corocznym sprawdzianem maturalnym – nie jest terminem jasnym.

Jarosław KORDZIŃSKI: Telefony, telefony w naszych szkołach…
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Telefony, telefony w naszych szkołach…

Telefony, smartfony i wszelkiego rodzaju urządzenia cyfrowe dla współczesnych uczniów stanowią naturalne środowisko ich życia, w tym nauki. Nie zmienia to faktu, że ich niewłaściwe zastosowanie może być dla nich jednocześnie sporym zagrożeniem.

Jędrzej STĘPIEŃ: ChatGPT a przyszłość edukacji
Jędrzej STĘPIEŃ

Jędrzej STĘPIEŃ

ChatGPT a przyszłość edukacji

ChatGPT będzie mieć działanie podobne do rewolweru na Dzikim Zachodzie, zwanym po upowszechnieniu „wielkim wyrównywaczem”. Nasze wykształcenie i wszelkie przewagi nabyte w pocie czoła w szkołach i na kursach ulegną dewaluacji.

Wyzwania edukacji

Wyzwania edukacji

Ci, którzy niedawno byli uczniami, dziś zasilają część określaną jako NEET (niepracujący, niekształcący się i nieszkolący się). I w dużej mierze przyczynia się do tego obecny system kształcenia. Najważniejsze wyzwania edukacji omawia na łamach Wszystko co Najważniejsze Jarosław KORDZIŃSKI i prof. Kieran EGAN.

Jarosław KORDZIŃSKI: Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Uczniowie z Ukrainy i polska szkoła

We włączaniu w proces edukacji uczniów z Ukrainy nie jest najważniejszy pomiar ich umiejętności poprzez przystąpienie do egzaminów. Najważniejsze jest otoczenie ich troską i zabezpieczanie przed traumą wojenną. W drugiej kolejności ważne jest podtrzymywanie ich osobistej tożsamości i więzi. Egzekwowanie pełnej i sprawnej dwujęzyczności może jedynie zaszkodzić. To nie ten czas.

Prof. Andrzej JAJSZCZYK: Sukces nauki zaczyna się w szkole
Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Prof. Andrzej JAJSZCZYK

Sukces nauki zaczyna się w szkole

Słabość nauki nie jest konsekwencją niskich nakładów na nią. Ma znacznie głębsze korzenie, wiąże się to z niedostatkami kształcenia na szczeblu podstawowym i średnim.

Kieran EGAN: Mamy większy problem ze szkołą, niż możemy to sobie wyobrazić
Kieran EGAN

Kieran EGAN

Mamy większy problem ze szkołą, niż możemy to sobie wyobrazić

Problemy współczesnego szkolnictwa wynikają z faktu, że każda z trzech głównych idei – wczesnej socjalizacji, kształtowania umysłu poprzez zdyscyplinowaną podstawę programową oraz zapewnienia rozwoju potencjału uczniów – jest ideą częściowo wadliwą, a także niekompatybilną z pozostałymi dwiema koncepcjami. Dopóki jako społeczeństwo nie zdamy sobie sprawy z tych podstawowych niezgodności, nie będziemy w stanie stawić czoła tym problemom.

Jean-Michel BLANQUER: Szkoła ostoją Republiki
Jean-Michel BLANQUER

Jean-Michel BLANQUER

Szkoła ostoją Republiki

Szkoła zinstytucjonalizowała istniejące od wieków praktyki, stopniowo oferując edukację wszystkim dzieciom. Wiedza i jej przekazywanie stały się par excellence „dobrem wspólnym”, niewyczerpanym bogactwem.

Andrzej KRAJEWSKI: Fabryka papierowych dyplomów
Andrzej KRAJEWSKI

Andrzej KRAJEWSKI

Fabryka papierowych dyplomów

Historia reform polskiego systemu edukacji, to dwadzieścia lat utrwalenia kolejnych patologii, uznawanych stopniowo za nową normalność.

Prof. Piotr DŁUGOSZ: Kolejne stracone pokolenie?
Prof. Piotr DŁUGOSZ

Prof. Piotr DŁUGOSZ

Kolejne stracone pokolenie?

Pandemia COVID-19 naruszyła dotychczasowy porządek świata i zmieniła funkcjonowanie wielu podsystemów społecznych. Jednym z nich jest subsystem edukacyjny, który musiał się dostosować do nowej sytuacji poprzez bezprecedensową zmianę trybu funkcjonowania polegającą na przejściu szkół na nauczanie zdalne.

Jarosław KORDZIŃSKI: Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Nie zmieniajmy obowiązku szkolnego. Zmieńmy szkołę

Pozbawianie dzieci możliwości korzystania z powszechnej edukacji to pomysł grupy osób, którą stać na to, by zapewnić dzieciom rozwój w atrakcyjnych i efektywnych warunkach. Tyle że to jest oferta dla wąskiego marginesu.

Jarosław KORDZIŃSKI: Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Czy jesteśmy gotowi na kolejny rok szkolny?

Ministerstwo edukacji zadbało o bezpieczeństwo w szkołach. Równolegle podejmuje szereg decyzji, by w wielu wymiarach podważyć zaufanie i możliwości realnego działania kadr zarządzających oświatą.

Jarosław KORDZIŃSKI: Jakość i etos pracy nauczyciela
Jarosław KORDZIŃSKI

Jarosław KORDZIŃSKI

Jakość i etos pracy nauczyciela

Zawód nauczyciela był kiedyś nazywany „najszlachetniejszym z zawodów”. Nauczyciele na całym świecie coraz częściej pracują na umowach niezapewniających im bezpieczeństwa socjalnego, mają coraz więcej zadań, a przestrzeń do ich samodzielnych, zawodowych decyzji jest ograniczana.