Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Rzym w Warszawie. Powrót obrazów Bellotta
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Rzym w Warszawie. Powrót obrazów Bellotta

Po wstąpieniu na tron król Stanisław August podjął wiele ambitnych inicjatyw w sferze mecenatu artystycznego. Między innymi zamówił u Bernarda Bellotta 15 obrazów ukazujących przestrzeń miejską i zabytki Rzymu. Dzieła te uległy rozproszeniu, ale dwa z nich wróciły właśnie w mury Zamku Królewskiego w Warszawie.

Anna BIAŁOSZEWSKA: Opowieści biblijne Chagalla
Anna BIAŁOSZEWSKA

Anna BIAŁOSZEWSKA

Opowieści biblijne Chagalla

Od młodości Chagall był zafascynowany Biblią. Była ona dla niego źródłem poezji wszech czasów, a jego sztuka oraz życie stały się poszukiwaniem odbicia tejże poezji.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Michał Anioł w Polsce
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Michał Anioł w Polsce

Dzieła twórcy fresków w kaplicy Sykstyńskiej i wielu innych arcydzieł malarskich, rzeźbiarskich i architektonicznych należą do najwybitniejszych osiągnięć artystycznych wszech czasów. Rzeźby i obrazy Michała Anioła (1475­–1564), współczesnego Mikołaja Kopernika, Leonarda da Vinci i Rafaela, cenione i podziwiane są w Polsce już od XVI w. – pisze prof. Jerzy MIZIOŁEK.

Wiesław KOT: Ptaszydła
Wiesław KOT

Wiesław KOT

Ptaszydła

Sześćdziesiąt lat temu, 28 marca 1963 roku, Alfred Hitchcock pokazał światu thriller „Ptaki”. Film budzi grozę do dziś.

Dita HRADECKÁ: Chopin w Czechach. Jest tak trochę również nasz
Dita HRADECKÁ

Dita HRADECKÁ

Chopin w Czechach.
Jest tak trochę również nasz

Można przypuszczać, że to wyjątkowy sposób stylizacji polskiej muzyki ludowej i salonowej muzyki tanecznej przez Chopina zyskał szczególne uznanie i zainspirował podobne podejście do czeskiej spuścizny ludowej.

Marek BRZEZIŃSKI: Polska muzyka odkrywana nad Sekwaną
Marek BRZEZIŃSKI

Marek BRZEZIŃSKI

Polska muzyka odkrywana nad Sekwaną

Muzyka polska cieszy się uznaniem nad Sekwaną, chociaż nie brakuje związanych z nią wątpliwości. Nie dotyczą one samej twórczości Fryderyka Chopina.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Światło Odkupienia. „Golgota” Jana Styki w Glendale
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Światło Odkupienia.
„Golgota” Jana Styki w Glendale

Co roku setki tysięcy Amerykanów i turystów z całego świata ogląda pod Los Angeles, w Forest Lawn, ogromny obraz „Golgota”. słynnego niegdyś polskiego malarza Jana Styki. To prawdziwe arcydzieło sztuki religijnej jest w Polsce niemal nieznane, pomimo że w sposób jedyny w swoim rodzaju opowiada o misterium Odkupienia i jednocześnie sławi imię polskiej sztuki.

Prof. Jerzy MIZIOŁEK: Jan Paweł II i Kaplica Sykstyńska
Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Prof. Jerzy MIZIOŁEK

Jan Paweł II i Kaplica Sykstyńska

Decyzja o konserwacji fresków Kaplicy Sykstyńskiej, pogłębione odczytanie ich przesłania i wysublimowana pochwała geniuszu Michała Anioła należą do wielkich dokonań Jana Pawła II.

Artur SZKLENER: Najsilniejsza polska marka
Artur SZKLENER

Artur SZKLENER

Najsilniejsza polska marka

Chopin jest najbardziej rozpoznawalną na świecie polską marką kulturową, a Konkurs Chopinowski jest tej marki najważniejszą dźwignią. W tym roku wydarzenie cieszy się rekordowo dużym zainteresowaniem zarówno wśród muzyków, jak i publiczności ze wszystkich stref czasowych.

Prof. Piotr GLIŃSKI: Sprawa honoru. Restytucja utraconych dóbr kultury
Prof. Piotr GLIŃSKI

Prof. Piotr GLIŃSKI

Sprawa honoru.
Restytucja utraconych dóbr kultury

Szacunki powojenne mówiły o ponad 516 tysiącach zrabowanych bądź zniszczonych dzieł sztuki, wycenianych łącznie na kilkadziesiąt miliardów ówczesnych dolarów. Obecnie Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu prowadzi ponad 80 postępowań restytucyjnych w kraju i za granicą, m.in. na terenie Niemiec, Wielkiej Brytanii, USA, Szwecji, Austrii i Stanów Zjednoczonych.

Justyna SZOMBARA: Tytan pracy, który wygrał Polskę na fortepianie
Justyna SZOMBARA

Justyna SZOMBARA

Tytan pracy, który wygrał Polskę na fortepianie

Na wiadomość o wybuchu I wojny światowej Paderewski miał powiedzieć: „La patrie avant tout, l’art ensuite” (Ojczyzna przede wszystkim, potem sztuka). Słowa te stały się jego życiowym credo.

Gdy brakuje koncepcji na kwarantannę...

Gdy brakuje koncepcji na kwarantannę...

The Getty Muzeum w Los Angeles zaproponowało: zbierzcie to, co macie w domu, a ponieważ macie dużo czasu, posiłkując się dziełami Mistrzów – zaprezentujcie wasze interpretacje i pokażcie je w sieci.

Magdalena ŁYSIAK: Czekając na „Zbawiciela świata”.Leonardo da Vinci w Luwrze
Magdalena ŁYSIAK

Magdalena ŁYSIAK

Czekając na „Zbawiciela świata”.
Leonardo da Vinci w Luwrze

Od ponad roku dyrekcja Luwru robiła wszystko, by na wielką wystawę z okazji 500-lecia śmierci Leonarda da Vinci wypożyczyć jak najwięcej dzieł z całego świata. Spektakularną porażkę w negocjacjach Francuzi ponieśli dwa razy: na wystawie nie zobaczymy „Damy z łasiczką” i obrazu „Salvator Mundi” – najbardziej kontrowersyjnego odkrycia ostatnich lat.

Katarzyna ZAHORSKA: Frida Kahlo i Polska
Katarzyna ZAHORSKA

Katarzyna ZAHORSKA

Frida Kahlo i Polska

Historia zaginionego obrazu Fridy Kahlo może być wprowadzeniem do rozważań o związkach artystki z Polską. Fotograficzka Bernice Kolko (1905–1970) oraz muralistka i graficzka Fanny Rabel (1922–2008) – artystki o korzeniach polskich, na pewnym etapie stanowiły najbliższe otoczenie meksykańskiej malarki. 

Piotr SENDECKI: Notatnik Wenecki. Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. II)
Piotr SENDECKI

Piotr SENDECKI

Notatnik Wenecki.
Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. II)

W sztuce, jak w lustrze, może się Polak przejrzeć, choć częściej widzi siebie jak w monidle – jarmarcznie upiększającym portrecie, niż jak w krzywym zwierciadle – wyostrzającym rysy i uwypuklającym wady. Wniknęło to tak głęboko w świadomość, że sztuka pozbawiona wątku narodowego lub historycznego jest dla wielu – w wersji light – bezwartościowa, a w wariancie hard – antynarodowa.

Piotr SENDECKI: Notatnik Wenecki. Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. I)
Piotr SENDECKI

Piotr SENDECKI

Notatnik Wenecki.
Biennale Arte 2017 i inne wrażenia (cz. I)

Czy może być połączone plucie na pociąg, strzelanie ze spermy w kierunku Andromedy, zrzucenie bomby na Hiroszimę z bombowca Enola Bay, natręctwo obcinania sztuczną szczęką guzików w meblach tapicerowanych, wariactwa zdawałoby się nobliwych ludzi, zdrady kochanków, bezsensowny wypadek drogowy, spowodowany przez paranoicznego pedanta, w którym giną zaręczeni – niedoszli małżonkowie … Może! Odgórny plan – czy tzw. czysty przypadek?

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (5). "Murzynka" Anny Bilińskiej
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (5).
"Murzynka" Anny Bilińskiej

Powala urodą portretowanej modelki. Czarnoskóra dziewczyna, z odsłoniętą piersią, ozdobiona delikatną biżuterią. Świat sztuki na moment wstrzymuje oddech – pisze Magdalena OGÓREK.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (4). Hieronimus Bosch - władca umysłów
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (4).
Hieronimus Bosch - władca umysłów

Dopiero w zeszłym stuleciu badacze uznali, że w obrazach Mistrza Boscha ukryte są głębsze znaczenia, ale ciągle brakuje źródeł, które niczym kamień z Rosetty pozwoliłyby przemówić wizjonerskiej symbolice.

Magdalena OGÓREK: Sztuka Piękna (3). "Słoneczniki", Egon Schiele
Magdalena OGÓREK

Magdalena OGÓREK

Sztuka Piękna (3).
"Słoneczniki", Egon Schiele

Jeśli szukać w malarstwie specjalisty od przeświadczenia o samotności człowieka, to na pewno będzie to Egon Schiele. Ów zmarły w wieku 27 lat artysta pozostawił po sobie wiele obrazów, jednak sporo z nich padło ofiarą rabunku niemieckiego podczas II wojny światowej.